söndag 29 maj 2011

Och nu blir det reklam.

Min gubbsnygga bror, som ni kanske stött på via hans ofta långa, välformulerade, av punkter fyllda, anekdotspeckade kommentarer här på Äpplet under smeknamnet lb (lillebror), har tillsammans med sin familj ett imponerande ambitiöst projekt på gång. De håller i skrivandets stund på att bygga Sveriges första Cable Park för vattensportare i Arlanda. Med tre barn som sommartid lever på brädan, tävlat på alla möjliga nivåer, både åkt för och coachat wakeboardlandslaget har det hela snarare antagit livsstilspropotioner än hobby.
Häromdagen, över telefonen, gick det långsamt upp för mig hur gigantiskt stort det här projektet faktiskt är och hur imponerande både det nedladga arbetet och i framtiden resultatet kommer att vara.
Alltså. Runt om och i denna lilla sjö i Arlanda kommer att byggas vad som näst intill kan liknas ett liftsystem där man helt enkelt åker wakeboard/vattenskidor eller annat vattenfärdmedel dragen av en kabel istället för efter båt. På land kommer finnas kafé, bastu, beachvolleyplan, boulebana och badstrand. Alla kan komma, oavsett ålder, erfarenhet, förkunskaper, ambitioner.

Syftet är, vad jag förstår, i stora drag att skapa en plattform för vattensport i Sverige att växa och bli tillgänglig för alla då intresset ofta finns men kräver en hel del medel i form av båt, utrustning och tillräckliga vattenmassor.
Vattensport für alles!

Här är hemsidan med all information ni kan tänkas söka.


Och sist men inte minst: Hatten av för visionärer!

6 kommentarer:

Anonym sa...

;)

(I vart fall skapar ett projekt som detta inga "fritidsproblem" i betydelsen "vad skall jag göra idag då?...").

Sånt här gör man kanske bara om man är lite knäpp och tycker att kids (alla, inte bara egna) (och deras fritidsaktiviteter) är kul. Och viktigt.

Som med all idrott/motsv., utan hjärta/känsla blir det inte av...eftersom det är en och annan byråkratisk/administrativ bergstopp som skall övervinnas på vägen..

...för övrigt är jag sedan i helgen initierad i vassklippningens mysterier. Det är aldrig för sent att lära sig nya färdigheter...

/lb

Johanna sa...

Häftigt, ja verkligen hatten av för visionärer. Det låter som ett mycket roligt projekt, hoppas de lyckas!

Anonym sa...

Jag vill gärna se lb åka bräda själv! Det enda jag kan komma ihåg att jag har sett honom åka är tuben samtidigt med min far någon gång på 90-talet! De åkte varsin tube efter Wigerts bajslajner och var väl inte helt nyktra någon av dem!

Kram Helena

Sofia sa...

lb: Som sagt: respekt!

Johanna: Känner jag min bror och hans familj rätt så kommer det säkerligen gå vägen!

Helena: Bajslajner! HAHAHA! Fy fan va bra det var! Som det måste ha svidit! Ralfin och lb. Vilken oslagbar syn, sörjer att jag missade det!

Anonym sa...

Well... åkte 40 meter för 3 år sedan... därefter delade sig höger lårmuskel (lät som om någon rev en tidning mitt itu ungefär..) - och haltade därefter i 7 veckor...

Efter viss ålder gör man bäst i att titta på...

;)

/lb

Anonym sa...

...coh tubåkningen gick ta mig f*n i 40 knop dessutom... så jag undrar om TW vid ratten var nykter (?)... Åkturen blev en utmaning, kan man säga..