torsdag 25 juni 2009

Förlamning och en begravning

Just nu är tillvaron lite on hold. Lagom till att jag jobbade min sista dag och lökmånaden skulle ta vid, full av soff/solhäng och böcker, råkar jag ut för halv ansiktsförlamning. Idag ska jag till vårdcentralen för att slutgiltigt utesluta borelia vilket i så fall skulle betyda att den helt omöjliga och inför vetenskapen oförståeliga diagnosen Bells pares styr den här skutan. Att vara på sniskan ett tag kan väl vara okej, det är jätteplåstret med plastkupan över ögat för att förhindra uttorkning som är det riktigt sura äpplet. Som att ha en sjöstjärna klistrad över ögat. Hela tiden.
Det hela får mig dessutom att se ut som en galen professor korsbefruktad med den grekiska mytologins enögda cykloper.
Det braiga i frågan är att jag vid besöket på sös-akuten, med A´s bergfasta hjälp, genom-och-överlevde ett ryggprov: kanyl mellan ryggkotorna-style. Visserligen med bedövning som i efterhand ju egentligen var värre än själva provet men det var själva tanken på grottandet inuti ryggraden i vaket tillstånd som slog an på paniksträngen. Men behållningen var, så här i den stundande förlossningens tider, skönt att ha gjort det och att jag i det läget var mottaglig för A´s ovärdeliga support.

Så vi får väl se hur det blir med alla de där böckerna jag skulle grotta ner mig i juli igenom. När jag, nu i ordentligt reducerad takt, tagit mig igenom Jasper Ffordes "The Eyre Affair" (som av någon anledning inte kan hålla min koncentration uppe, utan att för den skull vara dålig på nåt sätt) så väntar Paul Austers "Oracle night" som jag ser fram emot med förnyat hopp då jag inte tidigare lyckats greppa nämnda författares påstådda storhet.

Tråkiga nyheter nådde mig nyss dock: En låt om dagen... drar sin sista suck. Jag hedrar Crispet och hans sköna stil på En låt... med den här bilden. Man ska lägga av när man är på topp, har jag hört ;)


8 kommentarer:

Anonym sa...

Hääng in there...

Utan skönhets motgångar glömmer man bort ur vacker man är, så se det som en bra sak och så kommer du uppskatta ditt vackra ansikte ännu mer när det visar sig under sjöstjärnan..

Face on

Sofia sa...

Face on. Word :)

CINDERALLEY sa...

Men va! Det var det värsta jag har hört! Ansiktsförlamningen alltså. Att du ska läsa Orakelnatten uppmuntrar jag starkt, det är en av hans bättre, sådär göttigt metalitterär att man nästan blir snurrig.

Sofia sa...

Har bränt igenom halva Auster och kan lugnt säga att okej, nu börjar jag haja grejen :) Den är grym!

Linda sa...

oj men hur gick det med ansiktet sen då? var det borelia? hoppas allt är bra! orakelnatten var min första med av auster och känner att det var början på en fin relation. många kramar till dig och a.

Sofia sa...

Ingen borrelia. Inom två månader kan man vänta sig en förbättring så jag väntar fortfarande...
Blev inte "Oracle night" lite småjobbigt likt Siris "Vad jag älskade" mot slutet med hela tematiken? Tyckte den tappade det där metamysiga med skrivböckerna och paralellhistorien... Synd, för jag började ju hoppas!

Linda sa...

okej. vad skönt att höra. hoppas det går lite fortare dock...

jo i och för sig, med auster. tror mest att jag var glad över att den var så lätt att läsa och lätt att fångas av (har inte hört så bra om hans böcker annars) att jag såg genom fingrarna på vissa saker. hrm. plus att det var den första bok jag orkade ta mig igenom på länge. så jo, du rätt. och siri är bättre. sorry om jag ledde till fel. kanske var lite väl entusiastisk... men NY- triologin ska man alltså inte läsa, eller?

Sofia sa...

be inte om ursäkt, knäppis :)
man Vill ju tycka om honom, varför vet jag inte. jag har flera vänner som tycker new york-triologin är jättebra, så prova! jag gillade oracle night jättemycket, till sista delen, då brast allt. men det verkar ju vara ett vanligt problem om man ska tro anonyms kommentar på gårdagens inlägg "oracle night"...