onsdag 7 maj 2014

Make och remake.

Föräldraledigheten glider förbi. Den här terminen har A kunnat styra sitt pluggande och sin tid själv till stor del så vi har haft mycket tid ihop. Jag har börjat träna med honom på gymmet och börjat springa igen. Och den här bebisen vi har... Kan vara den skönaste ungen i världen. Tjock, glad och nöjd.

Tänker att jag fortsätter syblogga. Har jobbat med Jenny Hellströms "Sy! Urban Collection" igen. Jättefina plagg för hela familjen, dock ibland lite svårtolkade och knapphändiga instruktioner men med lite fantasi, erfarenhet och googlande går det mesta att lösa. Den här klänningen heter Norah och är här ganska mycket kortare än orginalmönstret.



A hade kasserat ett gäng t-shirts som jag räddade och nu har börjat slakta. Den här grymma Animal Farm-tröjan från Out of Print till exempel som han, helt obegripligt, tyckte var ful...


blev ett ganska fint linne.
 
Tog kanske 20 minuter att göra. Jag började med att lägga ut tishan på golvet. Sen valde jag ut ett linne jag hade i garderoben som sitter ganska bra och så la jag linnet ovanpå tishan och ritade ut ringning, ärmhål och sidosömmen. Sen klippte jag modigt ut det hela och eftersom jag numera är orimligt nöjd ägare av en overlockmaskin så overlockade jag helt sonika alla kanter efter att ha sytt ihop sidosömmarna. Just trikå är väldigt tacksamt att klippa i då det inte repar upp sig och har man ingen overlockmaskin eller inte känner för att fålla så kan man lika gärna lämna kanterna råa.
Så run along now, barn! Gräv i garderoben, make and remake!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina kläder Sofia! Kan du inte komma hem till mig och sy lite alternativt lära mig att sy själv?

Kram Helena

Sofia sa...

Helena: Hur trevligt skulle inte det vara! Typ syjunta på söndagar, lyssna på In Utero och äta småkakor.
Måste flytta till Kalmar, känner jag.

Anonym sa...

Kom bara kom! Vi kan skvallra lite om Wigerts och David också när vi ändå håller på!

Josefine sa...

Men HERRE GUD så snygga ådror vill jag också ha på armarna!

Sofia sa...

Josefine: Haha! Tack, vilken fin komplimang!