torsdag 1 december 2011

Veckans viktigaste.

Läs f ö Karins inlägg (och kommentarerna) om vad hon som tonåring lärde sig av Veckorevyn, denna outtömliga källa till självförtroendehöjande information till unga tjejer. Själv har jag varken då eller nu kunnat klämma fast en penna under brösten, om jag så vikt ihop mig dubbel. Däremot stod jag som 14-åring och klappade mig hårt med 30 slag under hakan varje kväll, så som VR lärt mig, i den totala skräcken för att få dubbelhaka. VR's nuvarande chefredaktörs kommentar till inlägget lämnar kanske något mer att önska.

On another note. Om ni inte hittat dit innan: läs också Johannas viktiga och öppna inlägg apropå Uppdrag Gransknings reportage om förlossningsskador. Förutom det uppenbara: defensiva gubbar i socialstyrelsen - nej, tack.

8 kommentarer:

month day year sa...

Åh, du skriver så bra och dina bilder, så fina! Ville bara säga det.

Mathilda sa...

Ja!! Jag låg o läste igenom kommentarsfältet igår, efter jag sett att hon gjort ett inlägg till om just VRs redaktör. Jag hade inte sett de innan. Mycket spännande, alltså VRs kommentar. Hur tänkte hon just bär hon skrev de där? Tänkte hon alls? Beredd på motattack? Knappast. Hon kunde ju kanske skrivit en öppen fråga om hur VR har påverkat o vad man skulle kunna ändra....eller äh de va naivt av mig.
Kul iallafall att många haft så många liknande crazy upplevelser av tidningen! Jag kommer inte på nån egen grej nu. Måste tänka..

Sofia sa...

month day year: Men alltså. Tack! Jag blir så himla glad!

Mathilda: Jag skulle gärna vilja höra chefsredaktören redogöra för de stora förändringarna VR står för nu gentemot då. Som INTE bara innefattar att nu får killarna OCKSÅ tips på hur de ska ge sina tjejer oralsex.

motvalls sa...

Fick ett ex VR å ett ex Cosmopolitan till jobbet för at omvärldsbevaka, kolla lite vad de skriver om för unga å hur våra frågor (sex å samlevnad) kommer in i budskapen. Å min slutsats: VR, rena rama Kamratposten i jämförelse med den vedervärdiga Cosmo. Maken till könsstereotyper får kvinna leta efter. Ska återkomma på min blogg till detta. Men fy fan alltså. Bland det värsta jag läst i fråga om könsroller. VR = mkt bättre på att problematisera faktiskt. Men bättre behöver förstås inte betyda bra...

Sofia sa...

motvalls: Intressant! Och skönt att höra att VR åtminstone är bättre än den rena skiten. Men varför så här undrar man? Är den gemene Cosmo-läsaren tex så ointresserad/oinformerad att den inte bryr sig/ser/eller t.o.m accepterar?

motvalls sa...

Den som det visste. Alltså, vad Cosmoläsaren vill ha. Men om det är den här smörjan gissar jag att den är nån jag har väldans lite gemensamt med. I give you: http://devilwomen.blogspot.com/2011/12/kips-tisdagslista.html

Sofia sa...

motvalls: You're killing me! Det där trodde jag hörde 90-talet till och att det var sedan länge begravet! Men skönt att veta iaf att jag kan sluta sms'a A om allt som inte är rent praktiskt och att vi ska hålla oss till att prata jobb, så att han kan relatera, och att det är lika bra att försöka vara lite sexig inför alla. För hans skull.

motvalls sa...

Precis. Å glöm inte att lårhöga stövlar är praktiska. Också.