onsdag 25 maj 2011

Vad gör ungarna på sommaren?

Här är det dött i en vecka och när jag sen öppnar munnen så är det för att gnälla. Konsumentgnäll är nog oöverträffat mitt vanligaste gnäll. Och det kanske är tråkigt men jag behöver det så here goes: Får Åhlens-katalog hem: perfekt toalettlektyr. Och det är väl tur att det är där jag sitter för på barnuppslaget görs det reklam för den där nya asfina Professor Balthazar-boxen, och strax brevid står en liten text som jag antar ska inspirera: "Perfekt för den portabla dvd:n i skuggan".
Så, åter igen: ni som har barn. Är det så här man gör på somrarna nu för tiden? Lägger ungarna under ett parasoll på en Baden baden med en dvd-spelare i nävarna? Kalla mig kott-djursromantiker men allvarligt? Det är sommar, hur många månader om året? Och jag förstår ju att alla som har/gör så nu invänder att barnen minsann faktiskt blir rastlösa/trötta/what have you på sommaren också. Jag förstår. Köper däremot inte.
Plus: är en portabel dvd-spelare någonting som man nuförtiden bara liksom, jag vet inte, har?

Och apropå att det var bättre förr så sa min pappa fortfarande till slutet Åhlen&Holm och ingenting annat.

11 kommentarer:

Jonna sa...

Jag har börjat vekna på DVD-i-bilen-fronten eftersom det är en plåga att åka bil med vårt barn, dock en "nödvändig" sådan emellanåt. Men på picknickfilten/stranden? Nej, då umgås jag hellre under former som även barnen får ut något av.
Jag har dåligt samvete för att min unge sitter här bredvid och kollar på Barnkanalen as I write, men jag lovar att vi ska iväg och få oss lite kultur till livs så snart de öppnar :)

Hanna sa...

Jag fick en portabel dvd-spelare för ganska många år sedan, och skulle troligtvis aldrig köpa en själv. Tycker inte att behovet finns när jag har en laptop. Spelaren har visat sig väldigt bra när vi har åkt väldigt långt i bil. Mer än 4 timmar. Och när vi åkt Finlandsfärja osv. Jag skulle aldrig i livet acceptera att son låg och glodde på film dagtid "när det är fint väder". Jag opponerar mig alltid mot det. Men framförallt mot det slentrianmässiga TV-tittandet. Dvs, när de bygger lego och vill ha TV-n på samtidigt. Idiotiskt enligt mig.
Jag vet att min sambo inte alls håller med mig och tycker jag är för hård. Jag tycker det är osunt. Punkt.

Nu är ju min son åtta år och då ser man kanske lite annorlunda på det här med TV och filmtittande. Klart han får kolla på Tv. Men då ska det vara ett program som är roligt och helst intressant och/eller lärorikt. Skrikkanaler som Cartoon Network är satans påfund.

Linn sa...

Men va? Alltså jag har full förståelse för bärbara dvd:er i alla slags fordon där barnet faktiskt inte får göra annat än att sitta still. Men hemma? Nej, jag håller med dig helt.

Fröken Blund sa...

kära du. du skriver så bra så jag svimmar en stund. du har rätt. såklart.
Vi har en sån därn dvdspelare att ta med. den är bra och jag är glad att vi köpte den, det underlättar för oss alla då vi har långa bilresor till både den ena och den andra. Men. Den åker bara fram i nödfall. och just det. den fanns med i sommarstugan i somras oxå. Då fick man välja kort kvällsfilm eller saga. det blev lika ofta saga. En dvd på stranden gör mig upprörd. på riktigt.

Mathilda sa...

Hahahaha! Vad roligt egentligen.....brukar barn bli uttråkade på stranden eller utflykten överhuvetaget??? Jag har då bara vart med om med mina egna o andras att man får DRA upp dom från vattnet, DRA med dom hem osv. Nänä Åhléns, nåt har hamnat om bakfoten.
Jag hade kunnat hålla med om de stod "bra sysselsättning när förkylningen eller nåt slår in i sommar, eller när den svenska sommar-regn-ösa-ner överallt vädret sätter igång.
Jag kan bara säga....pffft....
Vad gäller dvd till bilen. Vi funderar. Och jag tror vi kommer fundera ett par år till... ;-)

Anonym sa...

Miljöskadade blir de, i vart fall?

Har ingen "portabel DVD", men väl en sådan i Fläskbilen, med stekiga inbyggda skärmar i vart nackstöd. "Bra"(eller "kul", "cool","najs", "fett, bah") för de unga teenybobbers som åker med till fjällen - men fy för Sören! vad ensam! jag kände mig.

Jag sitter där i +60 mil i en dödstyst bil, eftersom teeniesarna sitter och glor i varsin skärm, med hörlurar på. Och med ålderns rätt försöker jag krana in typ P1, men får protester bakifrån, då det stör något Hollywwodmördande kulsmatter (?) - hörlurar till trots!

Det blev en låång resa. För mig.

Men utomhus, på stranden, på gräsmattan i solen? Kalla mig konservativ och möglig - kommer aldrig på fråga.

Däremot kan jag inte riktigt vänja mig vid, om morgonen till första koppen Te, att det är den debila och helt makalöst korkade företeelsen SVAMP-BOB som alltid skriker åt mig när jag slår på TV;n för att plöja Text-Tv-nyheterna... Alltid. Och då är den yngste av oss ändå en brådmogen 13-åring... Hmmmm

Åhlén & Holm. Nostalgi... är tillräckligt gammal för att ha upplevt MEA och som Farmor alltid sade: "Paul U Bergström på Hötorget", aldrig "PUB".

/lb

Kevin sa...

Ah, jag kommer ihåg när min yngsta syster var några år yngre än vad hon idag är. De åren hon fortfarande tyckte att tecknad Disney-film var oerhört spännande.

Vi hade ingen portabel DVD-spelare, så då familjen samlade ihop sig för att resa sydväst mot Göteborg var det bara att packa ner tre böcker i ryggsäcken och hoppas att brorsan inte skulle snarka för högt.

Men det behövde jag egentligen inte bekymra mig om i slutändan.

Vi tre tonårsbarn (min bror, jag och min äldsta syster) var lite för stora för Disney. Det stoppade dock inte min yngsta syster.

Då vi som sagt inte hade något som lät oss se på film bestämde hon sig för att spela upp hennes favoritfilm för oss ("Spirit, hästen från vildmarken" som den hette).

Scen för scen, sång för sång och (då hästen inte pratade) gnägg för gnägg fick vi hennes tolkning av den en och en halv timme långa filmen.

I fem timmar.

Jag tror bestämt att filmen gick fyra gånger innan vi var framme.

Sofia sa...

Jonna: Det där samvetet... a killer.

Stiffy: Låter som en vettig inställning tycker jag. Jag är nog inte så hård som jag skulle önska att jag var.
Och en portabel i bilen kan jag haja. Minns själv hur jobbig jag var med mina eviga "Är vi framme snart?".

Linn: Verkligen "men va?"!

Fröken blund: Alltså, du säger så snällt att jag blir alldeles rörd.
Låter som ni har plockat russinen ur den där dvd-kakan. Ska jag också försöka göra om vi någonsin skulle vakna upp och plötsligt äga en!

Mathilda: Eller hur. Alla ungar i kör bara: Åhneeej, inte badstrandeeen!
Kanske är en till bilen helt okej. Å andra sidan kan jag tänka mig att er zen-buddhistiska munk till son är lycklig bara han får räkna röda bilar och filosofera lite? Vad E gör kan jag bara fantisera om haha!

Lb: Inbyggd, va! Stiligt är det men ensam är människan!

Kevin: Haha! Underbar historia!

mikebike sa...

En kollega skrattade ut mig häromdagen när jag berättade om att jag tyckte att Balthazar var B men att jag var en sån tecknatpundare att jag inte ens kunde låta bli att kolla på vinjetten till anslagstavlan fast jag hade sett den flera tusen gånger. Frågan är om jag skulle uppskatta det mer nu.

Sofia sa...

mikebike: Haha! Anslagstavlan, briljant!

Jonna sa...

Jag älskade anslagstavlanvinjetten! Förmildrande omständigheter: Min mamma ägde ingen tv förrän jag var fyra år och då (som de flesta antar jag) bara två kanaler, så jag hade ju en del att ta igen jämfört med t.ex. dagens barn som sett mer tecknat före tvåårsdagen än jag gjorde under hela åttiotalet.