söndag 16 januari 2011

"The Arrival" av Shaun Tan

Ibland kommer kunderna in på jobbet och vill ha saker jag aldrig hört talas om men som fångar min uppmärksamhet och nyfikenhet. För ett par veckor sen kom en förvirrad mormor in och skulle ha "något som hette "The Arrival" eller något sånt" till sitt barnbarn. Jag letade och letade men det enda som kom upp var en serierroman som av allt att döma riktade sig till vuxna. Vi kunde aldrig riktigt komma fram till om det var den hon letade efter men när hon gått kunde jag inte slita mig från datorn. Jag beställde den till mig själv. Häromdagen kom den i lådan.
Alla litteraturintresserade borde åtminstone en gång läsa en serieroman och gärna en helt ordlös som "The Arrival" tex. Redan från första uppslaget strömmar kärlek från sidorna. Den tid och tanke och passion som krävts för att sammanställa alla dessa små små konstverk till ett verk lyser mellan sidorna och det går inte att vara oberörd.
Jag har knappt läst halva än men jag fulgrät redan innan första kapitlet var slut.
Läs den.

2 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Ska jag verkligen göra. Tack för tips!

Sofia sa...

Den är så fin att jag inte vill att den ska ta slut!