lördag 11 december 2010

Kärleksfull, preventiv uppmaning till dagens kunder

Häromdagen uttryckte min bror en önskan om att vi skulle begränsa julklappsutdelandet till att bara omfatta personer under 15 års ålder, vilket var den rimliga definitionen av barn enligt honom. Så som vår familj/släkt ser ut nu, iallafall den del som köper julklappar till varandra, så inbegriper det två individer. Knappen och en kusin.
Det hela är en bra idé som jag varmt vill rekommendera. Till alla. Men kanske särskilt speciellt till alla er som jagade och julångestridna kommer till bokhandeln en lördag två veckor innan jul och blir ilskna och surt stressade över att alla andra människor också bestämt sig för att komma hit just idag. Det kanske är dags att banta klappköpandet? Eller börja lite tidigare? Så att det finns ro att njuta av glöggen och snön istället? Och att hinna se folk i ögonen, prata lite strunt, bjuda mig på ett boktips för omväxlings skull? Hinna vara lugn och glad?
För vi skulle kunna ha jättetrevligt tillsammans här i julmyset.
Jag åker och jobbar om en timme. Vi ses där hoppas jag!

6 kommentarer:

Josefine sa...

men ja! mitt stående förslag de senaste åren har varit att ta alla pengar man tänkt lägga på saker till andra tar man och köper grejor till sig själv för istället. i så fall hade jag kommit och handlat i din butik för allt. dessutom hade jag varit trevlig och snäll och inte alls stressad! :)

mathilda sa...

en mycket bra grej tycker jag, det är nåt som vi gjort i den elofssonska klanen i alla år (ja sen jag klev in i den för tio år sen). Alla BARN...ja vi har ingen åldersgräns, men det som är rimligt, får ett par klappar. Vi andra har med oss varsin bytesklapp, inte av den dyra sorten. Kan va en pocketbok, bröd, ljus, gåva till världens barn...ja vadsom verkar va ok. På lappen står de "från tomten", och alla får välja varson från just; tomten.
Helt underbart tycker jag!
Plus att vi har sagt att det ska inte vara galet mkt till barnen heller för dom ska lära sig uppskatta dagen istället, maten, att träffa familjen, sjunga lite o bara mysa........
Hata stress.

Sofia sa...

Miss Muffin: Jamen hur trevligt hade det inte varit! Du är välkommen, jag bjuckar på kaffe!

Mathilda: Låter mys! Så vill jag också göra. Förutom att den "klan" som träffas på julafton och då skulle byta symbol-klappar består av tre personer och en 1-åring. Den tomtesäcken va!
Det har sagts i släkten att vi bara köper till barnen i flera år, men de BARN som avses har jag bara träffat en stund under dagen, sedan har vi åkt hem för att fira hos mamma, pappa och jag, bara vi tre (tills A och Knappen kom så klart). Och i den lilla konstellationen har jag framhävdad att jag visst är barn OCH att föräldrar visst får klappar. Annars skulle det ju vara helt tomt under granen!

Mathilda sa...

Hahahah! Ja men de e en annan femma. Då får man ju ha klappar! Men klappar får ju inte köpas av ett MÅStE skäl, som många irrar runt på stan o skriker hjälplöst.."ok Shit, mormor Agda kvar...åh...eh eheeee...hon kan ju få den här trasan så e de klart sen. Check." en julklapp ska ha en mening, en symbolik eller ett känslomässigt värde. Ett år köpte jag två klappar till Kim, de fanns två saker han hade pratat om hur länge som helst. En tatuering o Bruce springsteen biljetter till Ullevi. Så jag köpte! De var den finaste julen nånsin, till de hade jag skrivit dikter. Medan jag läste upp dom började han storgråta, och det gjorde min julafton till den vackraste nånsin. Sen har jag aldrig köpt nåt. För mig ska de va de absolut perfekta till just den personen annars är de så värt att bara sitta i soffan och lyssna på gamla mysiga julsånger.
Jag tycker vi ska fira ihop nångång!!!! Skulle va GRYMT!

Sofia sa...

mathilda: Amenguud va fint!
Ja, några klappar måste man ju ha. Jag vill ge ett par iallafall.
A det skulle va mysigt! Vi kanske kunde köra någon juldags/annandagsmys eller så?

Mathilda sa...

Helt rätt! Ge för att man vill, de e fint!
Nu fortsätter jag skriva här hahahha, men ja en lite mellandags-träff vore gött! Vi har ju inget lov, men vi kan väl ändå bestämma en dag ni kommer hit, så myser vi lite?! Barnen går korta dagar för vi ska hinna plugga men de är alltid justerbart när man får finfrämmande, så en ledig dag går alltid för sig. Kolla med brorsan o hör av er!
Kram