lördag 11 juli 2009

Bokdöden

Min läs-månad går inge vidare. Har tre uppslagna böcker på gång på nattduksbordet. Det är alltid ett dåligt tecken när jag börjar läsa flera böcker på en och samma gång.
"Namnbrunnen" ligger där den ligger, två sagor lästa, och lockar inte nåt vidare.
Gjorde, vad jag trodde var, ett fynd på Modernistas garageutförsäljning och införskaffade bla Katrine Kielos "Våldtäkt & Romantik" för den ringa summan av 30 kronor. Den ligger också halvläst i högen, förknippad med ett visst mått samhälleligt dåligt samvete formulerat "får jag som kvinna, medmänniska, samhällsmedborgare, i tristessens namn, skita i att läsa den här boken?".
Sist men inte minst började jag läsa om Lena Landers "De mörka fjärilarnas hem", mest för att jag minns den som ganska bra och för att jag undrade hur det kan komma sig att den överlevt flera skoningslösa utrensningar av bokhyllan. Men, nej, jag orkar inte deppig, våldsam, ångestladdad pojkhemsskildring med poetiska inslag.
Så, om ni har några must-read´s så är jag idel öra. Inga ganska bra, utan kan inte leva utan vill jag ha. Blow me away.

8 kommentarer:

Anonym sa...

personligen börjar jag misstänka att de där kan inte leva utans som du efterfrågar kanske faktiskt egentligen inte finns. de finns men jävligt glimtvis. jag tror du måste formatera, reboota. läsa riktig skit, som att kolla bra b film-nollställ. läs skvallittteratur. kör på några terry pratt.... och sätt saker i perspektiv, rensa läshjärnan och stilögat. eller dra en hel comicserie om så många böcker du kan av en författare du inte tror på. byt medium. ny kanal. system overload.

Sofia sa...

Hmm... bra poäng. Som jag än så länge tagit halvvägs. Bytte medium och började dra igenom Gaimans Sandman. Igen. Hade inte mod (?!) att tumma för mycket på kvalitén :)

Unknown sa...

"Vindens Skugga" av Carlos Ruiz Zafón.
All lycka till dig. Såg den växande magen. Vackert.
Kram
Saga

Sofia sa...

Har redan läst, men tack för tipset :) Världsamysig hängmattebok!
Kram

Anonym sa...

Vi, de drunknade av Carsten Jensen, Hundhuvud av Morten Ramsland, Öster om Eden av Steinbeck eller Sorgesång av Siri Hustved om du vill ha finkultur eller kanske Ung och kåt av Melvin Burgess för underhållning ;)

Kram Helena

Sofia sa...

"Hundhuvud" säger du... Hmm, har stått med den i handen. Jensen var ju sjukt bra, by the way :)
Bra tips!
Kram

Anonym sa...

Jag har till och med fått pappa att läsa och gilla hundhuvud. Han läser ungefär 0,3 böcker per år ;)

Jensen var nog största läsupplevelsen förra året. Det är nästan så att jag inte vill ha läst den för att få den upplevelsen igen!

Hoppas allt är bra med dig!

Kram Helena

Tofan sa...

Shit, jag e djupt besviken.

Såg >>appledear<< länken i länkscrollen på sicklas Firefox och trodde det var en iphoneblogg... så hamna man här istället... :D

En must-read amerikansk deckare: Don Winslows The Dawn Patrol. Skön story varvat med underbart surf-filosoferande!

Peace
--2Fan.