onsdag 6 maj 2009

Bokdrömmar

Ibland ramlar man över saker som i efterhand verkar suspekt planterade snubbeltrådar.
"The Three Incestuous Sisters" av Audrey Niffenegger är en sådan sak.
Den tilltalar inte bara mina slumrande och generade konstnärsdrömmar utan fick mig dessutom att fundera på om det inte är bokbindare jag ska bli. Ett, vad jag antar, snabbt utdöende utsiktslöst släkte, men just därför!

Bilderna nedan är akvatint, dvs en typ av etsningsmetod och orginalutgåvan av boken (10 ex) bands för hand i skinn av författaren. Projektet i sig tog 14 år att färdigställa.














Clothilde, horrified.















Many weeks later;
Clothilde and her nephew
communing late at night.



3 kommentarer:

CINDERALLEY sa...

Men AH! Fast jag inte ens vet vad det är, så känner jag extremt starkt att JAG VILL HA DEN!

Sofia sa...

oh yes you do! samma författare som till "tidsresenärens hustru" som jag hade envisa hyllpratare på, om du minns? hon skum och grym! hennes bilderböcker, den här och "the adveturess" finns på amazon eller kanske t.o.m i din local bookdealer (sweetlife :)

Sofia sa...

"the adventuress", så klart.