onsdag 5 mars 2014

We will never be royals.

Det lunkar på. Jag hänger med Junior, väntar otåligt på mina in absurdum genomtänkta skor (som enligt UPS i skrivandets stund är i Danmark, yey), har släppt på min träna-guard och låtit A instruera mig i ett par sjukt jobbiga övningar som jag kan företa här hemma på golvet efter alla promenader jag tar och i framtiden ska ta i mina genomtänkta skor och i gengäld precis hetsätit med matsked en bit prinsesstårta med chokladmoussebotten som grannen donerade till oss nyss.

Vi har varit på slott. Hela världen var en oändlig räcka av gråtoner men vacker ändå.

Vi och de fyra närmaste firade A's 30-årsdag och drog runt ett dygn bland flyglar, gustavianska soffgrupper, kakelugnar och kristallampetter.


Vissa av oss red häst.

Frossade i det fantastiska påfundet afternoon tea.

Flera sorters mousse. Mitt på blanka eftermiddagen. Tänka sig.

En korg med öl, en bastu och brygga med utomhusjacuzzi som ångade i diset. Sedan champagne och fyra-rätters och en alldeles egen matsal.

Ett rum med utsikt mot sjön och jag insåg att jag får lite för lite av dimma och knotiga träd. Och afternoon tea förstås.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina bilder Sofia! Jag vill också åka till ett slott!
Om du behöver dimma så är du välkommen till Kalmar. Här kan det vara dimma i flera dagar. Det var det aldrig i Uppsala. Idag är det dock sol!

Kram Helena

Sofia sa...

Tack, Helena! Jag tänker mig att dimma i kombination med sjö alt. utsikt är vad som fattas mig (lagom dimma så att utsikten makes sense då), kan man förhandsboka det i Kalmar?

Anonym sa...

Kom hit i oktober/ november så kan jag typ garanter det :)
Det är riktigt häftigt att se Ölandsbron försvinna in i dimma.

/ Helena

Johanna sa...

Magiskt.

mathilda sa...

Strumpan...omg...

Tusensjäl sa...

Åh, jag känner igen det där slottet! Jättefint! Fast jag är inte säker på vilket det är. Och jag är heller inte säker på om jag varit där på riktigt eller om jag bara sett bilder på det när jag smurfat runt på diverse "slottshotell-med-spa-och-god-mat-och-fantastiska-totalharmoniska-upplevelser-utan-barn"-hemsidor på nätet i min ständigt glupande hunger efter avkoppling och ompyssling deluxe (jfr lyxbostäderna på Hemnet).
När jag fyller 40 (vilket visar sig inträffa oroväckande snart) ska jag åka på en sån semester. Eller en utlandsresa till nåt exotiskt land. Typ Grekland eller Spanien eller så. Ska bara tjäna ihop lite pengar först. Vilket är lite svårt eftersom jag bara vabbar hela tiden.

Sofia sa...

Tusensjäl: The life alltså! Detta slott är Yxtaholm, strax utanför Flen. Det var himla fint där. Själva slottet låg på en egen ö i sjön. Skulle jag åka på slottshäng igen skulle jag välja ett där man kan tex boka bastun. Nu hade vi turen att slottets samtliga övriga gäster tillhörde ett och samma bröllopssällskap så överallt där de INTE var, var det i princip tomt, ergo: vi fick bastu/bryggjacuzzi alldeles för oss själva ändå. Plus: skulle åka på sommaren!