söndag 5 maj 2013

På jobbet en lördag.

Igår hade jag en kund som ansåg sig ha rätt att ignorera att det stod folk i kö till kassorna och istället gå rätt fram till en kassa och kräva att få betala på en gång. Det motiverade hon med att kösystem var trams och typiskt svenskt och att hon minsann bott i Italien och där "vet man vad man vill ha och sen tar man sig fram" bara. "Enkelt!". När jag försiktigt invände och sa att jag håller nog inte med avbröt hon mig och bestämde att "då röstar du nog åt ett annat håll än jag". "För att vi tycker olika om hur man gör i en kö?!" utbrast jag, förbluffad över den så oblyga och ogrundade förutfattade meningen. Men då var det tydligen slut på samtalet eftersom hon bryskt talade om att vi "gaggat klart" om det där nu och hon tänkte betala istället.

Ja du, damen. Jag röstar på lite respekt och ödmjukhet. Gör du?

4 kommentarer:

Maria sa...

Haha! Vilken galen tant! Den stora frågan är ju nu såklart om hon fick betala utan att stå i kö?

Sofia sa...

Maria: Ja, någonstans i det hela lyckades jag få ur mig att det ju snarare handlar om vad de som blir omkörda i kön tycker än vad hon anser. Då frågade vi dem och de (som följt det hela) gapade lite innan de stammade fram att ja, jo, det var väl okej. I det läget borde ju jag visat vart skåpet skulle stå och inte lagt över det på övriga kunder men jag var så ställd av hennes framfart att jag fann mig för sent!

Johanna sa...

Eh. Ja, hon röstar nog annorlunda. Alltså herregud. Förstår att du frågade kö-människorna, men vad mycket goare det varit om hon hade fått ställa sig sist i kön efter sin utläggning. Haha! Hoppas hon råkar ut för detta traumatiska någon annan gång, tror det skulle vara bra för henne.

Sofia sa...

Johanna: Alltså, folk. Jag var så ställd av hennes självklara rätt till plats att jag tänkte på henne hela dagen sen. Träffar lite såna ibland, försöker att inte låta dem sno för mycket energi även om det är svårt!