fredag 24 maj 2013

Byggblogg.

Pea frågar i en kommentar lite om när vi byggde huset. Här kommer en mindre uppsats om det. För er som inte bryr sig, vi ses en annan gång.

För oss var det så här.
I samband med att vi började planera huset blev det byggstopp på vår ö eftersom det skulle dras ut kommunalt vatten och avlopp hit och det i sig är ett mastodontprojekt på flera år. Däremot har kommunen ingen juridisk rätt att utfärda ett byggstopp som sträcker sig längre än två år, så vi visste att vi kunde börja bygga tidigast om de två åren. Det resulterade i att vi hade lång, lång tid på oss att planera, rita, rita om, börja om från början och ändra oss tusen gånger. Hade vi börjat bygga direkt så hade vi förmodligen bott i en hypermodern enplansbunker med platt tak och genomgående svarta eller vita golv nu. Men ju längre tiden gick och ju fler versioner av huset vi avverkade desto mer traditionellt blev det, mindre uppseendeväckande, mindre spektakulärt, färre panoramafönster och istället mer fint och mysigt men fortfarande ganska rent från pluttinutt. DET är en grej jag är glad för idag, att det här huset fick växa fram över lite tid och passar nog oss som personer mycket bättre än de sk arkitektritade, nästan sterila, stilistiska lådorna vi vältrade oss i under den första tidens yra!

Vi scoutade inte särskilt mycket efter billigaste snickaren utan hade bestämt oss för att anlita en helentreprenad och kanske lägga lite extra pengar för att få ett så smidigt, välorganiserat och kvalitativt bygge som möjligt. Vi tog kontakt med Trivselhus och blev genast otroligt väl, personligt och proffsigt bemötta. De bygger både prefab och lösvirkeshus och vi hittade några planlösningar vi gillade bland deras kataloghus och fick sedan hjälp av en av deras arkitekter att tillsammans rita fram en variant som passade oss.

Eftersom vi valt en helentreprenad (dvs Trivselhus tillhandahöll HELA bygget, alla hantverkare, från start till mål, ett sk nyckelfärdigt hus) kunde de också samordna markarbete och hela bygget efter ett ganska strikt schema och vi slapp helt att jaga hantverkare, se till att röris och målare och ventilations-killar var på plats vid rätt tidpunkt i byggprocessen osv. Hade vi varit byggherrar också i den meningen hade bygget nog dragit ut ordentligt på tiden. Under hela byggperioden från jan till maj tror jag huset stod orört i max några dagar och det var när stommen skulle torka ur efter den kanske regnigaste januari i mannaminne. De frågetecken som fanns under själva bygget (vi inledde med två månaders sprängningar och markarbeten innan själva huset kom på plats) löste sig rätt bra tack vare seriösa snickare med stor kunskap som vi hade förtroende för genom hela processen.

När man bygger måste man ju ha en kvalitetsansvarig, KA; en oberoende tredje part som ska kontrollera att bygget blir fackmannamässigt utfört men också ha hand om en del av det pappersarbete kommunen vill se ang bygget. Trivselhus erbjöd tips på flera KA men vi valde att hitta en själva och ironiskt nog är han den enda vi varit riktigt missnöjda med.

Min bror har sagt vid något tillfälle att man kan ta tidsuppskattningen och priset och lägga på 30% på båda så kanske man närmar sig slutnota/datum. Det låter högt men stämmer säkert i många fall. Man får räkna med att det tillkommer grejer, för oss tex ny pump och hydrofor till vår enskilda brunn, en hel del sådana saker. Tidsmässigt höll vi faktiskt planering och det berodde nog mycket på helentreprenaden och möjligheterna att koordinera arbetet.

Om jag ska försöka spalta upp detta i några tips så skulle det kunna se ut så här.

- Stressa inte planeringsprocessen. Visst har vi saker vi skulle ändra på men det är nog typiskt såna saker folk menar när de säger att "man måste bygga två hus, ett för att lära sig, ett andra för att bli helt nöjd". För mig: lägg mer tankekraft på utebelysningen, vi har för lite/ogenomtänkt. Skulle inte skadat med ett rum till. Jag ville inte ha rum utan syfte och ville inte rita mer än vi behövde. Nu skulle ett extrarum suttit fint även om jag då inte kunde föreställa mig till vad.

- Hitta en seriös snickare. Är det påfallande billigt, ta reda på varför. Begär de förskottsbetalning, dra öronen åt er. Duktiga hantverkare är a och o. Bättre att lägga pengar på ett väl utfört arbete nu än att riskera eviga merkostnader senare pga ett slarvigt jobb. Se till att det finns byggfels- och färdigställandeförsäkring!

- Stirra dig inte blind. Jag hade en tanke om att det måste bli perfekt nu när vi väl gör det. Har sällan lagt så mycket energi, tankekraft och tid på något som jag la på val av kakel till badrummet. Skulle vi göra om något idag så är det badrummen. Jag jobbade FÖR hårt, ville för mycket, blev ängslig.

- För en så snabb hantering av bygglovet som möjligt, kolla upp detaljplanen för ditt område, vad gäller? Håll koll på papper. I vårt projekt blev det mycket pappersarbete, något så simpelt som en pärm med register kan göra livet bra mycket enklare. Låter självklart men är inte alltid det.

Eftersom vårt bygge gick så pass bra så missar jag naturligtvis en massa saker som kan vara viktiga att tänka på men som i vårt fall funkade utan problem, så om det finns någon som orkat läsa så här långt och har något att tillägga så gör gärna det i kommentarsfältet!

Trots småsaker som inte blev som vi tänkt och någon enstaka fackman vi fick hålla lite koll på älskar vi huset precis som det är. Det är vårt, ser ut som vi bestämt, står där vi bestämt, finns för att vi bestämt och jag tror faktiskt ärligt att jag ännu inte, ett år senare, riktigt tagit in att vi bor här nu. De där åren av planering och bygg blev det här och vi bor där nu. I vårt drömhus, ogenomtänkt utebelysning, konstigt badrumskakel and all!


4 kommentarer:

Pea sa...

Vilket bra inlägg! Tack! Skall läsa noggrant flera gånger. Än så länge är vi i bara i funderingsstadiet, är eg sugna på en sån där modern bunker men vi får väl se vart det hamnar ;).

Sofia sa...

Pea: Icke att förglömma, det finns en hel del SJUKT snygga bunkrar!
Roligt om du kan bli hjälpt av något jag skrev, jag tror jättemycket på att ta kontakt och prata med andra som byggt, det finns alltid något man glömmer att tänka på!
Lycka till!

Mathilda sa...

Jag fullkomligt älskar ert hus! Och är himla glad att jag faktiskt får hänga där med er när jag kan, den tanken gör mig glad. Fint hus + bästa människor = lycka!

Sofia sa...

Mathilda: Åh, vad roligt, den bästa bekräftelsen är när folk trivs! Men när gäststugan blir klar! Då! Fan vad vi ska hänga!!