torsdag 22 mars 2012

Vill flytta hem.

Det är 14 grader varmt och jag åker ut till ön. Det står en skåpbil på tomten med gubbar som ska flytspackla golvet innan parketten kommer imorgon och vi lånar vatten av grannen. Drar slangar och går över barr och under höga granar. Min granne eldar träd som hon tagit ner och vi står runt tunnan och småpratar och knäcker kvistar mot knät. Solen värmer i nacken, hennes barnbarn kommer springande mot dasset. "Vill ni ha kaffe?" frågar hon och vi tackar ja men jag måste gå hem till mamma och äta en lunch-macka först säger jag. "Jag har mat!" utbrister hon och plötsligt sitter jag vid hennes bord i stugan och får äta stekt potatis och timjanjärpar, spela kalaha och äta kakor. Träffar en annan granne på vägen, i jobbarbyxor med jord på knäna och vi pratar och småskvallrar lite innan jag går hem till mamma och sover två timmar under en filt på hennes säng.
På kvällen är molnen rosa över hustaken och det blir alldeles tyst, en spade ligger kvarglömd på gräsmattan.
Gud vad jag längtar tillbaka.

3 kommentarer:

Josefine sa...

Jag skulle vilja flytta in i det här inlägget.

Sofia sa...

Josefine: Fint!

Kevin sa...

Sofia! Ska vi säga en dag nu snart? Faktiskt ta och planera, boka, skriva in i kalendern! Ni måste träffa Cecilia utöver random bokhandels-run-ins.