onsdag 21 mars 2012

När jag var på toppen av världen på en tisdagkväll.

Och ni undrar ju naturligtvis hur det var på Everestspecial på Cosmonova! Hur kan det ha gått ett helt dygn utan att jag skrivit om det? Va?
Det var stort. Eller. Filmen var stor. Mäktig. Det är SÅ JÄVLA brant och högt på Everest.
Fredrik Sträng som höll föredrag var sjukt glad, entusiastisk, extrovert, något förvirrad och hade mönstrad fluga. Vi lärde oss saker som att de tre viktigaste sakerna på berget var föda, mat och... det sista minns jag inte för jag blev så ställd över de första två.
Iallafall. Han planerar att bestiga Everest igen nästa sommar tillsammans med en expedition på åtta man. För den ringa summan av 380tusennågonting kan man få vara med. Det kändes helt bisarrt att tänka på att sannolikheten att någon av oss i publiken blir en av dem är ganska stor. A såg smått skräckslagen ut när jag sa det till honom tidigare idag tills jag lugnade med att det iallafall inte blir jag. Jag är ju en armchair alpinist som jag nu lärt mig att det heter. Armchair alpinist... Armchair everything är kanske närmre sanningen.





2 kommentarer:

Johanna sa...

Men föda och mat... är inte det samma?! Frågar alltså inte för att låta dryg nu (haha), utan för att jag tänker att det kanske inte är samma på BERGET och isåfall är jag mkt intresserad av att höra skillnaden. :)

Sofia sa...

Johanna: Jag är också mycket intresserad. Men efter att ha hört resten av föredraget och följt en ganska charmigt spretig Sträng genom både felsägningar och ordvurpor så misstänker jag att föda och mat har samma förhållande till varandra på berg som på markhöjd.