tisdag 3 januari 2012

Vad har jag där att göra? Igen?!

Konsumentgnäll!
En dag ska jag söka jobb på Zara som ett arbetsmiljöexpriment. Jag vill veta hur det är att jobba där, varför det är så konstig stämning, varför man håller benhårt på kassa/golvschema trots att det resulterar i att kunder få stå i milslånga köer trots att det finns obemannade kassor att jobba med medan personal strosar runt och småpetar på klädhögar som om de mest fördrev sin tid i väntan på att sluta.
Och så undrar jag varför tjejen framför mig i kön inte fick köpa den lite trasiga blusen på rean, trots att hon ville, med motiveringen att de "inte har något rabattsystem". Okej, så här. Vara är trasig, kund vill ha ändå. Antingen kan du sätta ner den tex 20% och bli av med den, till och med få betalt för den (åtminstone inköpspris och gå +-0) eller behålla ett trasigt plagg, inte kunna sälja det och inte bara slänga företagets pengar i sjön utan dessutom gå miste om försäljning.
Jag vet inte, jag bara jobbar i detaljhandeln, men min spontana reaktion skulle ju vara att lösa problemet enkelt med att sälja vara, ev tjäna lite pengar, men framför allt få nöjd kund som förmodligen kommer tillbaka, om inte annat så för den goda servicens skull.
Jag gissar att A, som själv jobbat som butikschef, kommer att förklara detta obegripliga när han kommer hem.
(Snart borde Zara få en egen etikett här på Äpplet, så mycket funderingar jag haft ang. den butikskedjan i mina dagar.)

8 kommentarer:

Jessica sa...

Aha, det där köerna är alltså inte ett Finlandsgissel utan ett allmänt problem för kedjan? Störigt!! Och herregud, vad tänker de med ang. trasig blus, det är ju försäljning 101 att sälja lite rabatterat?! Gaah!

Sofia sa...

Jessica: Nej då, inte bara Suomi. Min gissning är att all personal är bakbundna av regler där. Till vilken nytta kan man ju undra när jag som kund känner att jag måste blogga om servicenivån varje gång jag varit där!

Josefine sa...

Lustigt. Vi var inne igår. Samma sak. Vi skulle ha en väska. En svart. Present till min syster. Plockade ner den gick fram. Då såg vi plötsligt att det var grå repor över hela sidan på den. HON i kassan "vill ni ha den ändå eller?" och vi "eh... nej?" "nähä.. nä ni kan inte få rabatt för den tillhör den här säsongen". Och jag "nej vi ska inte ha den" och hon "jaha?" och jag "har ni fler?" hon "det vet jag inte..." "Nähä?" "ja vad... vill du att jag ska kolla... eller?" och jag "ja!!???" och hon "jaha..." och börjar viska med en annan apa (förlåt!) som bara tittade trött på oss och "nej DEN är INTE på den här våningen" och hon i kassan"nä den är inte här nere" och vi "nähä?" hon "jaha... vi får väl kolla där uppe då?" så viskade hon med sin kollega och hon bara "nä den är sista". Alltså. FY FAN.

Sofia sa...

Josefine: Men du skämtar. Det är ju som en infektion i hela kedjan. Okej, om man hade EN butik som inte funkar men vafan? Jag blir sådär frustrerande förbannad av det här. Kan man liksom sur-maila till någon utan att bli sur-kund-kärring? (min skräck)

motvalls sa...

Isch vad jobbigt. Jag som älskar Zara. Deras barnkläder. Å alla fina blusar till mig själv. Hittills inga dåliga erfarenheter dock.

Sofia sa...

motvalls: Hade de inte haft så himla fina grejer hade jag bojkottat för länge sen. Men vad gör väl inte en flicka för en blus med hästar på?
Skönt att du har fått ett bra bemötande, då finns det hopp!

J sa...

Jag letade i alla zara-butiker i sthlm efter en jacka och hittade en i min storlek, en enda kvar. Så var det ett pyttelitet hål och då sa kassörskan att de inte säljer trasiga varor så tyvärr får jag inte köpa den. jag ba men va?!?! jag vill ha den ändå spelar ingen roll hon ba nää tyvärr det är vår policy.

Btw, antar att du har sett uppdrag granskning om zara?

Sofia sa...

J: Ja, det var ju ett vattenfall på den kvarnen...
Skumt med alla policys. Vissa måste man ju ha men om det resulterar i att kunder går missnöjda från butiken så kanske det är dags att omvärdera dem...