måndag 12 december 2011

Kort om "The particular sadness of lemon cake" av Aimee Bender.

När Rose Edelstein fyller 9 år upptäcker hon att hon genom mat kan smaka sig till de innersta känslorna hos den som lagat. Det som skulle bli hennes bästa födelsedagstårta någonsin med krämig citron och grädde smakar bara beskt och kvävande av hennes mors undertryckta desperation och olycka. Mat blir hädanefter osäker, minerad mark som Rose försiktigt får navigera sig igenom. Men den största skadan är redan skedd: hemligheterna som omöjligt kan döljas, familjen som ofrivilligt visar sitt innersta. Och tids nog måste alla konfrontera det de gömmer.

Jag gillade den. Sträckläste. Välskriven, ibland vacker. Men det är karaktärerna som bär historien. Den tillknäppta avskärmade pappan, storebror Joseph avig och på kant med världen, instängd med sina hemligheter, tappra tappra Rose. Jag vill inte gå så långt som min kollega och kalla den "absolutely exquisite" men en mycket fin och alldeles lagom bok till mellandagarnas matkoma!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måsta nog skärpa mig... läser f.n. memoarer/intrspektiva biografier... Här får (A?) Ni med mer förfinad smak något att garva åt; senast lästa 1 månad:

En finansmans bekännelser /Knut Ramel, Gör inget dumt med jag är död/ Per Ahlmark, Gustavs grabb/Leif Pust Stön GW Persson, Knapptryckarkompaniet/ Anne-Mari Pålsson - och på bordet ligger såväl Percy Barnevik och fetboken (snabbt där!?) om Steve Jobs... - och som gisslan, även Tranströmer och Irshad Manji ... man vill ju visa upp en mer insiktsfull å äntäläkktuäll sida också...

Jag är en fattig själ...

/lb

(P.s Inte för att jag avsiktligen vill ge A vatten på hans kvarn i vissa avseenden... men tipsa honom om "Knapptryckarkompaniet", så förändras bilden av "demokrati" i västvärldens på ytan starkaste parlamentariska system, där makten är en schimär....)

Sofia sa...

Lb: Låter som en läslista väl värd en gubbe i kostym!
Lustigt (och bra) att du nämnde just den. Medan jag tog betalt av en kund som köpte den häromdagen smygtittade jag ordentligt och tänkte att jag skulle köpa den till A! Intressant att se om han visar sig vara missuppfattad av oss båda eller om vi helt enkelt vet vad han vill ha redan innan han själv!

Anonym sa...

Wtf!? Gubbe.... hmmm...

Och numer är kostymen inte på 724-5...dessutom slipslöst numer till 99%...

(det är det "nya" gubb-modet.Slips är såå 90-tal - och tidigare... nu är det uppknäppt, fast med snytduk i bröstfickan istället)

Låt Du A läsa Knapptryckarna, och förfäras av hur det egentligen går till...

/lb

p.s. jag har tidigare delat styrelserum med författaren i 5 år eller så.. och kan vitsorda att hon är fullt trovärdig... Beklagligen.