torsdag 10 november 2011

A har ordet (och maten).

Vi har ju pratat om det här med mathållningen här hemma den senaste tiden. A's kärleksaffär med Jamie Oliver och deras gemensamma matlagning. Jag vet inte om ni förstått vidden av denna affektion, varken för Jamie eller mat i stort. Så vi tänkte att vi återgår till ett gammalt trick vi sett här på Äpplet ett par gånger förr; A gästar, A har ordet. Förhoppningsvis kan detta gästbloggande bli ett stående inslag här. Speciellt sen jag gärna skulle skriva mer om mat om inte mina kunskaper och min verbala förmåga att avhandla mat endast sträckte sig till "gott!" och "sjukt gott!". Och med det lämnar jag över för ikväll. Varsågoda!

Jag investerar oproportionerliga mängder ambition och energi i min matlagning. Jag är inte särskilt bra på det, har inte lärt mig av någon och har knappast tekniken för att göra det på nivån jag försöker.

Det är helt enkelt någon otroligt pretentiöst över mitt kulinariska jag. Varför, frågar jag mig. Vad är det som gör att jag fallit in i denna klyscha, denna arketyp av den moderna familjefadern som varvar TV-spel, facklitteratur och kokböcker med självbekräftande diskussioner (monologer) om film och musik? Matlagningen känns på något sätt som en manifestation av saknaden av en medfödd plats och roll i flocken, en designerad uppgift för stammens överlevnad, en oumbärlig funktion för hannen att fylla. Och likt allt jag ger mig in på, tar mig an, så snöar jag in. Jag vill kunna bättre än andra. Jag vill veta mer, vara bättre. En fullkomligt irrationell passion tar över när jag står där och bläddrar i Melker-böcker eller river citronskal.

Disappear here.

Jag vaknar ur dagdrömmar om blåslampor och krutonger, jag frossar i tankar om skirat smör och anklever, jag sjunker djupare ner i chokladsåsen av mitt eget förfall. Varför?

Vad är det med män och mat?

Jag måste ventilera denna mani. Behöver en kanal att forcera ut min pseudosexuella och fullkomligt skeva inställning till matlagning. Mitt under-jag dränkt i tomatsås och buljong måste till ytan. Jag behöver reflektera, externalisera och intellektualisera hängmörat och pannacotta, sidfläsk och vinäger, pinjenöt och salami.

Ni, trogna läsare av Sofias blogg, blir således offer för detta meningslösa babbel. Det ligger utom min kontroll. Antingen gästar jag här med spaltmeter om nordamerikansk ishockey, andra världskriget eller mat. Jag antar att mat oroväckande nog är mest relevant i sammanhanget. Jag kommer då och då skriva lite kort om både matlagning och restaurangbesök. Kom gärna med tips och rekommendationer. Eller tips på bra psykodynamisk terapi.

Gjorde en bolognese idag. En och en halv timme puttrade den, känns som den kan stå längre. Pastan för hand så klart, men hur är det med ägg eller gula? Cabernet serverades, kändes lite för strävt och syrligt till maten. ICA hade slut på pancetta, vilket antiklimax, vem vill ha Scans bacon i sin bolognese? Vissa menar på att anklever fint i, skulle gärna veta var och när.

Jamie Olivers 30 cm traktör rekommenderas för övrigt starkt. Jamie, Å, Jamie.

/A.

8 kommentarer:

Anonym sa...

"jag sjunker djupare ner i chokladsåsen av mitt eget förfall. Varför?
Vad är det med män och mat?"

Reptilhjärnan, A. Erotik. Antingen rent konkret, eller hoppet önskan ?)som en förlängning av knådandet av degknyten, känslan av händer över surdeg eller smekande av t.ex. kalkonbröst...

Men tyvärr, ofta en fas. Det tenderar att gå över... till allas förfång och (stora) saknad.

Men intellektuliserad pasta, en filosofisk anklever... vad slår det? I nuet. Inte mycket.

My few cents...

Josefine sa...

Ja! Mat mat mat. Bästa grejen.

Johanna sa...

Haha, helt underbart. SNÄLLA gästblogga igen!

A sa...

Lillebror: Din freudianism lägger sig som en varm gräddhinna på mitt sinnes löksoppa, men ack, varför denna cyniska misströstan? Låt din inre romantiker sprudla, yo.

Josefin: Ja. Ja. Ja.... Ja.

Johanna: Tack. Ok.

Anonym sa...

Bevisligen, dock med ytterst stor intill bevisad sannolikhet inte i närheten något sätt, har jag lagat fler rätter än Du, so far. Fast mer på basic-nivå, högst sannolikt, givet de oomkullrunkeligt gastronomiska utsväfningar som här presenteras a´la´Gondolen, Erik´s eller Edsbacka..

(Enbart pga tidsfaktorn, således..).

Och nej, man skall inte med automatik översätta egna tillkortakommanden, your´e right...

...jag avundas Dig detta. Och låt alla hoppas att det inte är en "fas"... (well, tid blir kanske till slut en trång sektor... när Du skall köra till och från hockeyhallen, städa x kvm fläskbarre, plugga tentan, åka till arbetet eller så..)

... men visst saknar jag det, inspirationen, glädjen ... och det gör kanske omgivningen också, fast de aktivt förtränger det över farzans numer enkla Carbonara, okonventionella Stroganoff eller trötta BullåBääs... ;)

När får man komma och smaka av..?
/lb

Sofia sa...

Lb: Åh, kom snart! (Vi ska ju ut och äta tillsammans inom en ännu inte bestämd men snar framtid, har frun din informerat dig om detta event?!)

Anonym sa...

(..fast det var väl "köpemat" på lokal, juh... inte samma klass, liksom... Men jag är ju asket med ödmjuka krav, så det blir nog bra det med... ;) )

/lb

Sofia sa...

Lb: Jo, men ni får ju komma hit OCKSÅ! Win win!