måndag 7 mars 2011

"Oryx and Crake" av Margaret Atwood

Trots att vi hade näst intill ett bibliotek när jag var liten minns jag bara två titlar som var mammas; Betty Mahmoodys "Inte utan min dotter" och Margaret Atwoods "Kattöga". "Kattöga" hade jag förstått var en fantastisk bok som gick från den ena mammans sängbord till den andras. En dåtidens "Flyga drake". Något orättvist har jag efter det slutit mig till att Margaret Atwood hör till den lite äldre, vardagspsykologiskt intresserade, topp-liste-läsarens favorit.
Little did I know.
Kulturkoftan bloggade någon gång att hon ville ha Atwoods "Oryx and Crake" och eftersom jag litar fullt på Koftans omdöme och var i behov av tips så skaffade jag den utan att veta mer än så.
Koftan, jag är dig ett stort Tack skyldig! Det här kan vara upptakten till en alldeles ny förälskelse.

"Oryx and Crake" är ett postapokalyptiskt extremt välskrivet mörker. Allt som är fult och fåfängt i världen idag har fått fritt spelrum, spunnit ur kontroll och har långsamt och metodiskt tagit död på etik, moral, kärlek och tillslut människan själv. Det är en dystopi som får det att kräla av obehag i bröstet, som får mig att vilja krama min familj och slänga ut alla nymodigheter om det bara kunde få vår värld att stanna upp ett ögonblick och ta en kaffe, lukta på en blomma. Sluta klona djur i laboratorier, sluta odla biologiska vapen eller klyva atomer, sluta operera sönder våra kroppar, sluta svälta varandra ekonomiskt, kulturellt, socialt.
Jag kan inte heller sluta imponeras av att detta fantasifulla, fasansfulla mörker kommer från en kvinnlig författare. Det var så otippat och fräscht i all sin smuts.
Så här kom hon då, 40+'arnas favvo, och vände uppochner på mina förutfattade föreställningar och som jag ser det får hon gärna stanna. Länge.

8 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Men då bara måste du läsa The Handmaid's Tale som är ännubättre!

Sofia sa...

Okej, ska genast skaffa! Stod i en bokhandel i Helsingfors i helgen och skulle välja en Atwood som souvenir. Hade ingen aning så jag tog "The blind assassin". Godkänt val?

Sofia sa...

Red: sådär, beställd. I rutan för "Andra som köpte xxx köpte också: ..." var det bara Orwell och Auster och Morrison. Bådar mycket gott!

Josefine sa...

Jag är ju helt tokig i "Kattöga". Nu är det förvisso några år sedan (ganska många när jag tänker efter) men jag älskade den. Älskade. Den var en knivskarp skildring av vänskap och uteslutning i barndomen. Jag mådde så fruktansvärt illa av den. En del för att jag kände igen mig själv i delar men mest bara för att hon lyckas skildra det där utanförskapet som kan uppstå bara av att det flyttar in en ny unge i grannskapet och blir nya bästa vännen på ett högst realistiskt sätt. Och Oryx & Crake tyckte jag också var fantastisk.

Sofia sa...

Miss Muffin: Stod med Kattöga i handen också i Helsingfors. Men det där med barn som är taskiga mot varandra framkallade ångest redan innan jag öppnat boken så jag tyckte det verkade hälsosammast att lämna den. Iallafall tills Knappen tagit studenten. Typ.

Kulturkoftan sa...

Va kul! Glad jag blir! Och jag älskade Oryx..., speciellt i början, men sen hände något. Jag fastnade. Kom inte vidare. Svor och gnällde och förde liv inför Miss Muffin, Atwoodfanset, och hon såg besviken på hur jag slängde boken åt skogen. Vad hände! Var gick det snett? Nu börjar jag tro att jag förhastade mig. Ska genast gå till bokhyllan och slå upp s.235. En chans till.

Förövrigt är "Kattöga" fantastiskt bra. Och läs även hennes dikter!

Koftkram

Sofia sa...

Jag var fast från början till slut. Älskade den! Prova en gång till! Och tack igen!

Kulturkoftan sa...

Jag har plockat ner den från hyllan! Nu jäklar!