söndag 20 februari 2011

Kreativitetens geni och slumpens existens

Jag tror att jag håller på att sluta tro på slumpen. När något sånt där sjukt sammanträffande händer så utbrister jag i häpna och spontana utrop i stil med "fa-an va sjukt!" som ofta följs av "det är ju helt stört ju!". Och även om jag fortfarande gör det här så börjar jag höra en liten, förhållandevis lugn röst som säger "ja? vad trodde du?". En sak kommer sällan ensam.
Som att jag åt lunch med en gammal kompis häromdagen som talade om för mig att jag måste kolla in Ted Talks (som kanske den sista personen i världen, jag vet) och lovade att jag skulle bli helt fast. När jag någon timme senare är tillbaka på jobbet hör jag plötsligt min chef hänvisa en kund till Ted Talks, det är första gången jag överhuvud taget hör något sådant under de år jag varit där. Vi börjar prata om det och hon talar om att Ted i princip är hennes enda underhållningskanal nu för tiden.
När jag till slut får rumpan ur och går in så snubblar jag, det första jag gör, över ett litet tal Elisabeth Gilbert håller om hur man tar hand om och förhåller sig till sin kreativitet. Vilket ju känns ödesmättat linjärt med gårdagens inlägg och fundering. Min mamma skulle säga att det är något jag behöver höra/se nu och underförstått mena att då kommer det till mig.
Vad vet jag. Här kommer det iallafall som på ett godishalsband, den ena karamellen efter den andra.

(Precis som Miss Muffin är jag skeptisk till allt som ligger på litteraturens topp-lista. När "alla" tycker att något är bra är det ofta ofarligt, rätt slätstruket och utan någon större strukturell, textuell, idémässig egensinnighet eller nerv. (En generalisering naturligtvis; överbevisa mig gärna). Alltså har jag inte läst Elisabeth Gilbert. Kommer nog inte göra det heller men jag gillar hennes sätt att prata, jag är nu helt klart vänligt inställd.)

7 kommentarer:

emster sa...

och jag håller precis på att läsa hennes bok för den verkade "lagom lätt". hehe!

ps. du är MKT kreativ! du borde göra en massa grejer och stå på marknad och sälja. jag kommer och köper!

Sofia sa...

Haha! Det är nog det som är mitt problem; jag vill aldrig ha "lagom lätt", jag vill grina och må dåligt när jag läser. Avundas däremot lätt-läsarna, det verkar sjukt soft!

Ja, kreativiteten finns där, måste bara litas på :) Ja! Marknadshänget!

Johanna sa...

Har inte heller läst henne, men intressant tal! tack för tips!

Skäms lite nu, men jag har (heller) aldrig hört talas om Ted Talks förut. Kommer garanterat höra om det överallt från och med nu, det är väl så det funkar.

Sofia sa...

Johanna: Intressant det där. Har funderat nu idag på hur man hör/lyssnar. Kanske har folk pratat om det runt omkring mig fast jag helt enkelt inte registrerat det förrän nu, vad vet jag. Plötsligt är den dörren öppen liksom.

CINDERALLEY sa...

Håller med fullständigt, både om den "lätta" litteraturen, och om Elisabeth Gilbert. Hon verkar sympatisk och intelligent (men jag lär fortfarande inte läsa "Eat, Pray, Love").

Sofia sa...

Cinderalley: Och viktigast av allt: hon verkar ha lite distans!

Lisa sa...

Har inte heller kollat in Ted Talks,men borde... Känner som du för Gilbert, är lika ointresserad av att läsa boken och se filmen som jag var av att se Titanic när det begav sig.