onsdag 15 december 2010

Länkmainia.


Jag fick en blogaward av Kulturkoftan och det värmer i vinterkylan. Tack! En gång gick jag och Koftan i samma klass och satt i luftfattigt klassrum och skrev stor prosa och poesi. Vi hade textsamtal och litteraturdiskussioner i sann hemstickad folkhögskoleanda. Åt småtrötta luncher i en matsal med stormönstrade tapeter, stuckatur och bastant kökspersonal med grova händer.
Efteråt hade vi ambitionen att fortsätta skriva tillsammans (iallafall jag och min vapendragare som bestämt att Koftan också skulle vara med), men liv och annat kom i vägen så som det gör. Ibland tänker jag att Koftan är en vänskap som inte riktigt blev av.
Läs hennes blogg, den är återuppstånden och det med värme, ärlighet och mycket charm!

Jag fick en sån här utmärkelse för en tid sen och där hittar ni ovärderlig fakta men framför allt länkar till några finfina bloggar. Så den här gången, istället för att skicka vidare eller försöka krysta ur mig fler intressanta fakta så tänkte jag tipsa om annat fint som jag tycker om.

Dave Pressler. Konst för barnsliga vuxna och vuxna barn. Fullt med längtan, humor, värme och kärlek. Jag vill ha.


Mina Fina. Självutnämnd Dancefloor Housewife som enligt egen utsago vaknar upp varje morgon med stora ambitioner men det slutar ändå med att hon mest sitter och äter kakor. Jag älskar projektet "I See Darkness" för att det får mig att känna att vad som helst kan göras och att allt detta är värt något.


James Jean. En av mina absoluta favoritkonstnärer som jag pratat om och länkat till förut. Lekfullt och allvarligt, obehagligt och vackert. Det här är konstverket "Maze" som jag köpte en litografi på till A i födelsedagspresent en gång. Jag kan glo på det hur länge som helst. Under rubriken Sketch på hans hemsida visar han upp sina Moleskin-skissböcker.
Rå talang. Väldigt väldigt imponerande.


Och så Wendinskan som jag sprang på på Hus&Hem-mässan, som syr och broderar så mysigt. Vill ha fina alfabetskudden!

Vilka är era favoriter?

6 kommentarer:

mikebike sa...

Ha vad världen är liten ändå. J går ju i samma klass som Kulturkoftan och igår åt vi lunch ihop. Hon är bra Koftan. En mycket rolig och fin person. Är glad att J funnit henne.

Sofia sa...

mikebike: Ja! Blev helt ställd när Koftan plötsligt dök upp i J's kommentarsfält! Liten värld, ännu mindre bloggosfär :)

Kulturkoftan sa...

Åh! Vad glad jag blir. Saknar ord. Tack. Eller vad man ska säga. Jo. Jag säger tack. Och kramar!

Sofia sa...

Koftan: Tack själv :) Eller vad man ska säga.
Sen du dök upp igen i sfären så har jag tänkt en himla massa på jakan och den tiden. Finns några fina personer jag saknar fortfarande!

Kulturkoftan sa...

Jag har också tänkt på den tiden nu på senaste, i och med att jag började folkhögskola igen. Den nya skolan är så långt ifrån Jakan man kan komma; kall, opersonlig, tråkig och snål. Jag kan verkligen sakna Jakan nu. Och lyxen i att få syssla med det jag ville göra mest. Skriva stor prosa och poesi:) Jag och Camilla sprang på Lotta och Gunnel på bokmässan i år. Vi började nästan grina alla fyra.

Sofia sa...

Haha! Jag kan bara tänka mig er i en snyftande kramhög :)
Den låter inte jättego, nya skolan. Men man får väl försöka vara selektiv i det man tar med sig och skita i resten.
Och komma ihåg att det fanns en tid när alla hade "snälla ögon".