måndag 27 december 2010

2010

Jag vill så gärna summera året. Kanske ha en bild för varje månad, en liten rad. Januari: Skrotade mest runt inne i rosa pyjamas. Maj: Drack kaffe med vänner i vårsolen på altanen. Pappa gick bort i samma ögonblick och vi visste ingenting. September: Jag letade framtidsplan och hittade kanske något. November: Fina vännen också borta, mycket i hjärtat och bröstet då. December: försvann i snö.
Jag letar bilder men mängden att välja ur är överväldigande, det går inte.
Men jag hittar en. Så oansenlig och ändå full av det ljus och lugn jag önskar att nästa år ska bestå av. Jag vill vakna in i den här bilden varje morgon.

Jag tog den sent förra vintern i ett försök att påminna mig själv om att det fanns fina saker också här, inte bara frusna avlopp, vattenskador och ett hus som långsamt verkade falla ihop omkring oss. Och nu tittar jag på den igen och tänker att låt nästa år kännas så här. Låt alla må bra och låt dem somna och vakna lugnt.

Gott nytt år.

Inga kommentarer: