tisdag 3 februari 2009

Tv-arg. Igen.

Satte flingorna i halsen imorse framför morgon-tv. Ny reklam för vitamintillskott:
En mamma kommer hem och hänger av sig sina ytterkläder i hallen medan en voice over säger något i stil med "Jobbet är inte slut bara för att du kommer hem" och en lista på hushållssysslor dyker upp i bild; diska, natta barn, laga mat, tvätta mm. Och när mamman i fråga kliver in i vardagsrummet sitter en till synes fullt funktionsduglig pappa där på golvet och typ läser bok med två välkammade ungar. Detta följs av en sån där obehaglig närbild när mamman sveper en shot vitaminer för att orka med allt "jobb" hemma som hon, helt odiskutabelt, har ansvar över medans pappan slänger upp fötterna på soffbordet.
Jag skanderar sällan,men jämställdhet är en förutsättning, inte en förmån i vårt hem och någon annan inställning finns inte på kartan. Hur skulle det kunna??
Så, va fan! Det mest fantastiska är ju att här har nån latte-drickande reklambyrå brainstormat och kommit fram till att det här är vad som ska tilltala kvinnor 2009! Det var länge sen jag såg något så bakåtsträvande och förlegat. Inte sen barnboken "Mackan och Pumpan" som jag inte ens tänker gå in på, för då förstör jag inte bara min dag utan också, om du är en tänkande människa, med största sannolikhet din.

Inga kommentarer: