onsdag 10 december 2008

Jul på jobbet

Jul i detaljhandeln. Here we go.
I december blir svenska folket bokälskare. Butiken där jag jobbar ligger mitt i en galleria, omgiven av mq, stadium, pizzahaket, the works. Förra året stod grannbutikernas personal utanför oss och glodde på vår kundanstormning med öppna munnar och halvkvävda "åh fy fan". Och december lockar fram det bästa och det värsta hos folk. Jag gillar mitt jobb, jag gillar det vi säljer, jag gillar de flesta kunder (de flesta dagar).
Veckorna innan jul är så här; det är mycket folk i butiken, folk blir småsura för att det är trångt, de vill inte vänta på hjälp men ska naturligtvis ändå ha bästa möjliga service när de har köat klart, sura som bin, för att alla andra måste julhandla just nu. På nåt vis försvinner både tålamod och förmågan att uppfatta att vi jobbar för allt vad tygen håller, och att alla, alla, får vänta på sin tur.

Men så ibland dyker den där kunden upp som bara vill veta, som är öppen som en dag och bara ber om att bli informerad, som vill möta mig, som litar på mig. Då blir jag glad. Då känner jag att fan va fint det är, vad mysiga människor det finns ute i världen, och ibland kommer dem hit till oss.

Imorgon är jag tillbaka på jobbet. Kom och säg hej.

2 kommentarer:

10 resor sa...

Du Sofia, har ni någon fin bok med gulliga djur? På riktigt alltså.

/Christian

Sofia sa...

haha! för barn el vuxna?