onsdag 26 november 2008

Alla kameler i öknen

Var på middag hos bror i helgen. Min bror är världens finaste gubbsnygg 50nånting-åring och har en tunga som en skvallertant på fyllan. Men det finaste av det fina är ordspråken, och framför allt kvantiteten. Här är ett ex på hur ett samtal med min bror kan låta:

Jag: -Ja, det verkar ju skumt.
Han: -Ja, hon har ju inte alla hästar i stallet kan man säga.
Jag: - Nej.
Han: - Inte alla indianer i kanoten.
Jag: -Verkligen inte.
Han: - Inte alla pommes frites på tallriken så att säga.

Och stoppade man honom inte så hade det funnits fler, tusen säkert. I love it. Tänk om alla pratade sådär, fan vilken tid det skulle ta. Och vart skulle man hamna! Jag har ju hunnit tänka både på min äldsta barndomskompis och hennes föredetta häst/stall/sura stallkärringar, Amazonas, ormar, dimma, Jeremy Irons och Martin Sheen plus McD och att jag käkade årets första Mcfeast på lunchen i onsdags och jag spydde inte vilket är en föreställning jag har om matförtäring på snabbmatsställen, och allt det inom loppet av några sekunder av samtal med min bror om någonting helt annat som med största sannolikhet rörde skvaller, sannolikt också skvaller inom släkten. Är det inte fint? Vilken inspiratör han är, lillebror.

4 kommentarer:

matilda sa...

min pappa <3

Anonym sa...

Huu.. jag rodnar....

Min favorit just nu är dock... "där finns inte alla chips i påsen"....ett mer intellektuellt utmanande alternativ är " där är inte alla Lemurer i buren"...vilket understundom blir intressant om samtalspartnern tvekar om vad "lemurer" är...

//Inspiratören/skvallertanten

(även gamla farbröder/lille-bröder kan få igång en Lap..:))

CINDERALLEY sa...

"Inte alla bestick i lådan", är ju annars en favorit.

Sofia sa...

matilda: jajemen! och jag tror inte äpplet har fallit så långt från trädet :)

bror: alla maskor på stickan. alla skor i tamburen. eller min nyaste favorit: "hon har inte alla bröder i bromma" Haha!

cinderalley: funkar alltid :)