fredag 1 juni 2012

Ljust och fräscht pt 2.

När vi skulle sälja lägenheten i stan träffade A ett antal mäklare för att känna in läget varav ett av mötena, med mäklaren från Notar, fick avbrytas ganska snabbt då mäklaren ifråga började prata arvode innan han ens fått av sig skorna i hallen.

Så det är inte med någon större förvåning (eller, jo det är det) jag hittar Notars nya marknadsföringstrick i dagens DN.Bostad. Notar presents: Maria Montazami som gästskribent för bostadsannonserna!
Aldrig har bostadsanonnser sett ett sånt överflöd av utropstecken då Montazami peppar lägenhetssökande med hur lätt det är att inreda en 2:a på Södermalm med "moderna tofsar i härliga färger" eller att "känna sig som en kung" i en Karlsson-på-taket-vindsvåning på Kungsholmen (f ö en rätt kreativ paradox).

Det är ju inte utan att man undrar vad Notar tror sig vinna med detta infall. Charm? "Personlighet"? Eller (gud nej?!) trovärdighet?

Jag vill ändå tro så pass mycket om mänskligheten att lockelsen för Hollywoodfruarna ligger i trafikolycke-syndromet. En nyfikenhet, ett förfasande och ett lättköpt sätt att känna sig rätt nöjd med den tillvaro och de människor man faktiskt har runt omkring sig i sitt eget liv. Jag vill väldigt gärna tro att de som ser Maria Montazami och hennes gelikar som förebilder och idoler är försvinnande få. Och eftersom jag vägrar tro något annat, i ren självbevarelsedrift och för att jag värnar om mitt hopp om människan, så vågar jag be världen om detta enda lilla: låt Montazami stanna i rutan. Och en sak till: folket, låt Notar ha missuppfattat er i sin målgruppsanalys!

Inga kommentarer: