lördag 26 november 2011

He's an excavator.

Det här med att Knappen tittar på grävmaskinsfilmer. Till en början efterlyste han "gjävkopa" bara men det där utvecklades snart till "gjävkopa, taktoj, lattbilaj" och efter att ha sökt med ljus och lykta på youtube hittade jag den perfekta filmen: Volvo har maskinpresentation för sina kunder.
Strax därefter öppnade sig en helt ny värld. Truck Tunes. Jo, det är sant. Vänta, låt mig illustrera (4 minuter så värt):

Nå? De läskiga barnen i början, det lite tuffa introt som plötsligt blir vemodigt, Peter Jöback-karaktären som med hela sin själ på bordet smäktande sjunger fram en grävmaskins vardag, de pedagogiska pilarna och framförallt magin som infinner sig 2 minuter in, när det blir sammetslen spoken word av det hela.
Det här är ett litet mästerverk. Och jag vet inte vem av oss som älskar det mest, Knappen eller jag.

7 kommentarer:

Johanna sa...

Men så SJUKT roligt!

Menar du alltså att det finns fler i samma stil? Jag måste genast kolla på youtube!

Sofia sa...

Johanna: Hej! Sök på Twenty Trucks på youtube och pärleporten visar sig. En outtömlig källa till stor film- och musikkonst!

Fröken Blund sa...

alldeles alldeles underbart!

Sofia sa...

fröken blund: Visst är det!

Anonym sa...

Entreprenadterapi(i peppakaksuniform), om 15 år?
___

(Eller en Robban Aschberg i vardande..? RA samlar lite på grävmaskiner, traktorer, vägskrapor och annat...(han har ju degen) vilket bl.a. grannarna nog tackar sin lyckliga stjärna för... Hilfe med allt grävande kommer på en minut...) ;)

/lb

Anonym sa...

Det finns också en svensk barnprogramsserie som heter Stora maskiner, ligger ibland på svt play, annars finns det som dvd. Garanterad succe.

Sofia sa...

Lb: Aschberg?! Gah! Grannfejder och grävmaskiner. Alltså, jag vet inte...

Anonym: Det låter helt fantastiskt! Hittar inte på nätet men ska absolut kolla om man kan köpa. Knappen kommer få spel, haha!