fredag 19 februari 2016

Nordiska.

Den som följer mig på instagram råkade kanske ut för min spontana Nordiska museet-hets igår. Jag har liksom inte fattat hur grymt det är där förut vilket ju är förvånande sen två av den här kursens studiebesök gått dit. Det är så otroligt konstigt att en person som ändå är ganska kulturintresserad har en så jäkla torftig inställning till museer som jag har. "De eh... visar grejer? Ja?"

Iallafall. Jag åkte dit för att fota lite grejer till tentan och det slutade med att jag storögt gick igenom nästan varenda av deras utställningar och ba WOOAH! Eller ja, någon slags modestare version, typ "wooah..." men ändå. Blev dessutom orimligt peppad över att deras restaurang var helt okej och satt där med mina potatis- och parmesanbullar och bestämde mig för att aldrig gå hem.
Tills parkeringstiden tog slut och jag vadade genom en hel lågstadieskola och åkte hem.

Utställningen Folkkonst (sjukt fint!) avslutas med helt otroliga nutida slöjdarbeten inspirerade av allmogens konstuttryck, som den här stolen med broderad rygg. Var alldeles säker på att jag tog en bild på infotexten men gjorde tydligen inte det så jag vet inte vem som gjort den mer än att han hette Johan. Tror jag.


Nordiskas dockskåpssamling?! Helt magisk. De extremt dekorerade högreståndsmiljöerna gjorde sig inte lika bra på bild men där kan man glo i timmar.


Utställningen Rejält Retro om målade allmogemöbler. Så otroligt snygg utställning. Jag, som dessutom ägnat stor del av tentan till att skriva om stilblandningar, blev extra glad just här:


De har en hel 40-talslägenhet ju! Den utgör en liten utställning om folkhemmet och man kan gå omkring där inne och kliva ut på balkongen och hela grejen, så fin!


Plus deras lekstuga för barn?! Och deras superfina butik! Och utställningen om mode med punkaren i första montern som jag bara kikade in i!
Det var bara ett asbra ställe. Som jag på något sätt bara inte sett när jag varit där förut.
Måste gå mer på museeum, hajar ju det.

Inga kommentarer: