måndag 16 februari 2015

Bokhandelsnostalgi

En bra grej med att ha varit borta från jobbet så länge är att det (nästan) blivit mer en bokhandel än mitt jobb. Jag kan gå in där nu och botanisera, läsa halva baksidestexter, dra fingret längst ryggarna, fnysa åt det som jag tycker illa om, le åt det jag gillar. Utan att behöva någonting, utan att kväva ryggradsimpulser att rätta till, fylla på, fronta, fila på tipslappar. Jag kan göra som jag gjorde då, för sju år sen, innan jobbet: bara gå in och njuta. Nog för att jag njutit i jobbet också men ja, ni fattar.

Som en helt vanlig person ledde detta till att jag idag köpte två böcker:

Neil Gaiman "Trigger Warning". Oh Neil, min Neil. Blir helt lycklig av att veta att jag har det här framför mig. Alltså, hanses short fictions (och comics. och romaner.)... Lägg vantarna på ett ex av (den nu till åren komna) "Smoke and Mirrors" om ni kan. Litteraturkärlek.

Även Martina Montelius "Främlingsleguanen". En 5-åring säger upp sig från dagis och hasar sig fram genom vardagen och förorten helt allena bortsett från en tysktalande leguans sällskap. Kommer enligt utsago att bli bisarrt, vemodigt och alldeles underbart. Hej!


2 kommentarer:

Josefine sa...

Ja! På båda! Måste skaffa den förstnämnda och Främlingsleguanen lyckades jag haffa på loppis för FEM spänn i helgen!

Sofia sa...

Josefine: Bra fyndat! Måste bara jobba lite på att litteraturen ska kill the HBO Nordic star...