onsdag 27 augusti 2014

Lite om att sy för barn.

Att sy kläder till barnen är roligt, smart och behöver inte vara särskilt komplicerat. Jag syr enkla saker till våra barn, de mer avancerade projekten behåller jag till mig själv av rent egoistiska skäl; jag vill inte se något jag lagt ner timmar på få sig brutala sandlåde-/leromgångar och slitas sönder på nolltid. Att däremot slänga ihop tröjor och mjukisar efter behov går fort och enkelt. Jag handlar nästan alltid tyg antingen på rea eller från stuvhögar så materialkostnaderna står i god relation till den tid plagget används innan det blir för litet/slits ut. Det finns tusen ställen att hitta mönster för barn, både på nätet och i fysisk form (tex Ottobre som har både gratismönster på hemsidan men framför allt säljer mönstertidningar. Ett annat tips är det här vahettere google.). Jag använder ganska ofta mönster ur den här boken:


Här finns grundmönster till de flesta typer av plagg och tanken är att man själv ska kunna utgå från grundmönstret för att sen utveckla till något eget. Inspiration får man dock leta efter på annat håll, "Mönster och konstruktioner..." är en helt färglös men mycket effektiv handbok som tillhandahåller precis vad man behöver rent tekniskt. Resten får man sköta själv.


Det här setet till Junior tog i effektiv tid, mellan blöjbyten och räddningsaktioner, kanske 1,5-2 timmar att få ihop. Skulle man eller vill man börja sy regelbundet kan jag dessutom högljutt och ivrigt rekommendera att investera i en overlockmaskin. Jag har en ganska enkel Singer-maskin som jag fick av min mamma förra julen, köpt på Hemtex för strax under 3000 kr och den har, både i tid och effektivitet, betalat sig flera gånger om redan! 


Något som jag skulle kunna och verkligen borde bli bättre på är dock att återanvända material som finns hemma redan. Saxa ur kläder som jag och A kasserar tex. När jag tänker på det så har jag ju en hel hög t-shirts som A tyckte sig vara klar med i någon låda. Återkommer om detta viktiga. 

Inga kommentarer: