söndag 2 oktober 2011

Och nu till de viktiga sakerna.

Den där Jenny efterfrågar resten av min topp 10 Favoritförfattare apropå det här inlägget. Och en sån viktig fråga förtjänar inte att försvinna i någon mörk kommentarsbakgata. Så här är den. Utan inbördes ordning och förutom några få undantag inte heller skriven i sten, men dagsfärsk.

Sofias Topp 10 Favoritförfattare per oktober 2011.

P O Enquist (Husgud)
Jonathan Safran Foer (Alltid med oväntade och smärtsamt talangfulla ess i rockärmen)
Anna-Karin Palm (Hennes noveller. Vackraste, enklaste svenskan skriven)
John Steinbeck (Som skriver med sån tyngd, livsvisdom och ödmjukhet att jag blir tårögd och liten på jorden på ett bra sätt)
Herbjörg Wassmo (Ett språkligt under. Kvinnoporträtt utan like)
David Vann (Skapar svår ångest med imponerande subtila och finkänsliga medel)
Tove Jansson (Husgud)
Bret Easton Ellis (Skarp, skitig, utan nåd och förmodligen latent galen)
Margaret Atwood (Oväntad, intelligent, kritisk med oöverträffad kvinnlig pondus)
Anne Enright (Får mig att önska att engelska var mitt modersmål. Första kapitlet i "The Gathering" kan vara det vackraste första kapitel jag läst)

Vilka är era, måste jag ju få veta nu!

5 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Älskar Atwood! Pappa tjatar om Steinbeck hela tiden. Mina andra favvos är James Frey (surpriiiiise) och Augusten Burroughs. Och lite Leif GW.

Jenny sa...

Jag känner att jag måste läsa något från alla dina toppisar. Jag vet inte om jag har någon. Eller jo. Chimamanda Ngozi Adichie, John Ajvide Lindqvist (när han inte har ihjäl folk utan bara skriver socialrealistiskt), Elsie Johansson och Jonathan Safron Foer. Plus att jag nog måste tänka lite.

Sofia sa...

egoistiska egon: Pappor och Steinbeck alltså. Jag har aldrig kunnat släppa "Möss och människor" efter att jag läste den i skolan och tillslut lånade jag "The moon is down" ur min pappas massiva Steinbeck-bibliotek och skrev en recension som jag publicerade samma morgon som han gick bort. Ödet?
(här är den: http://appledear.blogspot.com/2010/05/john-steinbeck-moon-is-down.html)
Misstänker att Frey också skulle hamna på min lista om jag fick rumpan ur och läste och tyckte om något annat lika mycket som jag gillade "The final testament...)

Jenny: Det var inte helt lätt att sätta ihop listan, funderade en stund. Men som sagt, den behöver ju inte vara huggen i sten. Skulle vara spännande att se din lista och att höra vad du tycker om du läser någon från min!

Anonym sa...

fyfan vad värt, jag skall också (försöka) lista en topp 10, det är ju osolidariskt att sitta och hålla sådana saker som briljanta böcker för sig själv.

Sofia sa...

miniskirtblues: Verkligen! Mycket osolidariskt.