fredag 20 maj 2011

Om förlossningen. Apropå ingenting.

Passande nog i min förlossnings-tv-mani cirkulerar förlossningsenkäten. Här är Johannas tex.
Här är min, som jag inte kan låta bli.

1. När fick du reda på att du var gravid?
November -08.

2. Hur gammal var du?
29. (Räknar på fingrarna på båda dessa frågor. Klurigt, det där med tid).

3. Hur tog din partner det?
Med att instinktivt dra ett snabbt, djupt andetag som riste till i hela kroppen. Aldrig har han varit så lik ett asplöv. Lyckan.

4. Mådde du mycket illa?
Måste stanna upp här ett ögonblick. Jag vill verkligen svara på de här frågorna, jag vill grotta i detta. Men på samma sätt som vi pratat om otaliga gånger förut är några av de här frågorna formulerade på det där märkliga förutfattande sättet. När jag var gravid blev jag flera gånger frågad saker som ”Mår du illa än?” eller ”Har du ont i ryggen än?” som om detta var självklarheter. Och varje gång jag möttes av den här formuleringen kändes det som att det inte var min upplevelse man efterfrågade, utan att det bara var en anledning att bekräfta sin egen. Det var mycket förbryllande, för andras upplevelse ville jag ju också höra om, men berättad med deras egna ord, så som jag ville berätta med mina. Så, vi gör om, tycker jag:

4. Mådde du illa?
Nej. Jag trodde att jag gjorde det första veckan men kände redan då att det förmodligen mer handlade om någon slags projektion.

5. Var du känslig?
Inte värre än innan. Men definitivt värre de här två åren sen han kom ut. Tycker jag grinar jämt.

6. När kände du bebisens första sparkar?
Minns inte. Minns att min bästa kompis under början av sin första graviditet sa att hon inte kunde avgöra om det var bebisen eller fisar som åkte runt i magen och att jag ett antal veckor in förstod vad hon menat.

7. Var du ofta orolig?
...

7. Förlåt. Var du orolig?
Nej. Förskonat och kanske naivt lugn.

8. Sparkade bebisen mycket?
I perioder. Mot slutet rumlade han runt ordentligt åtminstone någon gång varje dag och däremellan mest som små påminnelser.

9. När började du läcka bröstmjölk?
Vad sa du?

9. Läckte du bröstmjölk?
Inte förrän amningen kommit igång.

10. Fick du bristningar?
Nej.

11. Blödde du någon gång?
Nej. Kanske också en anledning till svar nr 7.

12. Hur många ultraljud gjorde du?
Ett. Fick fina bilder varav en rakt underifrån som ,när vi frågade efter könet, sköterskan pekade på, log och sa ”Ja, ni ser kanske själva”.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
I min förlossningsberättelse hade jag skrivit att jag önskade att jag skulle få vara glad. Och att få hjälp med smärtan om det behövdes. Att jag och A skulle kunna ta med oss känslan av att göra det tillsammans som vi byggt upp under tiden.

14. Hur började din förlossning?
Igångsättning efter att ha gått två veckor över tiden. Någon typ av kateter sattes in som skulle töja ut mig och sedan trilla ut av sig själv. Ögonblicket när den efter några timmar flöt ut är ett av mina tydligaste minnen. Hur min kropp plötsligt värkte ut den och jag överrumplades av smärtan och plötsligt förstod vad som skulle komma.

15. Hur många timmar tog förlossningen?
18 timmar från inskrivning.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
Någon enstaka ynka centimeter.

18. Vilken smärtlindring tog du?
?

18. Åmeh! Tog du smärtlindring?
Vi profylaxade oss igenom en hel del. Och lustgas under den kvarten det tog för sätta-epidural-doktorn att komma. Sedan - lättnad.

19. Dragen med sugklocka?
Ja. Innan hade jag inte förstått att vara nervös inför det. Det är jag glad för.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Vänta! OM du krystade ut bebisen, hur lång tid tog det?
Runt 20 minuter.

21. Blev det komplikationer?
En hel del sömnad krävdes. Ett annat av de starkaste minnena. Hur en annan sköterska kallades in, som var metodisk, effektiv och var där för att få jobbet gjort. Och den skälvande sekunden hon tvekade när min barnmorska frågade om de borde ta det på operation istället. Och hur jag låg där och kände hennes grova händer i en evighet och tänkte ”Låt mig bara vara ifred nu, låt mig vara ifred”.

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Att jag inte fick äta pga det värkstimulerande droppet och att jag efter 12 timmar var så svulten att jag tiggde mig till lite fil efter att ha kräkts upp allt vatten jag försökt döva hungern med. Att jag inte blev lyssnad på i det läget.
Och att epiduralen, som dittills varit en välsignelse, tagit udden av krystvärkarna och A var tvungen att tala om när de kom, när jag skulle. Otillräckligheten när det inte var nog med kraft hur jag än slogs och sugklockan tillslut fick göra sitt.

23. Var du rädd för något?
Epiduralen och att spricka.

24. Skrek du?
Försökte, för att de på föräldrautbildningen på mödravården talat om för mig innan att det kunde vara bra. Då sa barnmorskan åt mig att vända mitt skrik inåt istället och då föll det på plats för mig.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
Jag, A, 2 barnmorskor och en storögd, mysig student.

26. Hade du någon nära med dig?
A. Hela tiden A.

27. Fick du sys?
Ja. Försökte läsa mig till hur många stygn i journalen efteråt men det stod inte. En kvalificerad gissning: 15-20.

28. Vilken vecka födde du i?
Fullgånget +2 veckor, hur många det nu blir.

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
4130 g. 54,5 cm.

30. Ammar du?
Gjorde i 10 månader. Slutade först dagtid och slutade sedan nattamma när han slutade vakna.

31. Hur gammal är bebisen nu?
Bebisen är 1 år och 9 månader.

32. Vad tyckte du om förlossningen?
Ofattbar, fascinerande, överväldigande. Kan inte tänka, prata eller skriva nog om den. Den kommer alltid att vara som ett minne jag inte är säker på om det är mitt eget.

33. När kommer nästa barn?
Hmpf.

33. Vill du ha fler barn?
Vi har alltid sagt att han gärna skulle få ett syskon om ett par år. Just nu känns det långt bort.

1 kommentar:

LillaGrå sa...

Haha, så himla bra du läxade upp frågeställaren! Tror hon (han?) lärde sig - och kanske några fler också.
Kul läsning!