söndag 8 maj 2011

Ber om råd

När vi renoverade köket för två år sen satte vi in en diskmaskin. Nu skulle handdiskandets dagar äntligen få ett slut. Trodde jag. Men här står jag ännu med nariga diskmedelshänder och ett aldrig sinande berg av dricksglas.
Jag tar för givet att det helt enkelt bara är jag som inte lyckats få in rätt handlag med den där maskinen för trots att den är köpt på ikea kan den ju aldrig vara dålig.
Som det är nu verkar det som att all disk måste sköljas så noga att om jag helt enkelt tar lite diskmedel på borsten och drar runt ett varv till så är disken ren redan. Detta anledningen till att jag inte använder den, då behöver jag åtminstone inte diska om den disk som inte blev ren i maskinen.
Så nu skickar jag ut en bön om hjälp. Hur gör man med en diskmaskin?

6 kommentarer:

emster sa...

men man reklamerar?

Anonym sa...

kollar att sköljmedel finns och tvättar alla filter i maskinen ofta. använda bra diskmedel oxå, typ yes, inte billighetsmedel. och inte packa för fullt. sen är det nog bara reklamera kvar. lycka till!

Sofia sa...

Tackar ödmjukast! Kan vara det där med sköljmedlet. Salt av något slag, eller vad det nu var, finns, men kanske inte sköljmedel. Nya tag!

Anonym sa...

Elecrtolux - den enda diskmaskinen värd namnet. Tüskt bling bling är kass (typ Miele - däremot gör Miele tvättmaskiner som hållet för dagligt bruk i > 20 år...), USA-varianterna Wirhlpool etc är också junk...

Och se till att ha salt i maskinen då och då, för att slippa "grå imma" på glasen, om ni har kalkrikt vatten....

Experienced Lb...

Sofia sa...

Lb: Klara besked. Rädd att ikea kör med wirhlpool... Har saltet. Har förstått att det kan vara sköljmedlet som saknas. Gör om gör rätt.

Caroline sa...

Kolla att allt som ska snurra och spruta vatten gör det och framförallt att de inte har kläggat igen av smuts och beläggningar så att vattnet inte kan spruta ut.