söndag 13 mars 2011

Den ostädade sanningen

Jag kommer nog inte att blogga skämshörn. Inte för att jag inte tycker om idén, det gör jag och jag förstår Claras inredningsbloggångest och att det behövs något att ta udden av den perfektionspress som lätt kryper sig på när de stilrena men personliga, avskalade men loppischarmiga hemmen breder ut sig som om småbarnskaos eller självväxande tvätthögar aldrig funnits. Jag skulle utan att tveka visa er den där enorma ac-lådan som aldrig verkar kunna lämna vardagsrummet, eller köksbänken som blivit förvaringsplats för allt skräp som inte hittar någon annan plats; post, kablar, tangentbord, kritor, böcker, en gammal klänning som legat där i 6 månader i väntan på att ges bort.
Hos oss upptas varje kvadratcentimeter väggyta av någon typ av möbel eller hylla, ett fåtal platser har reserverats för tavlor eller ingenting för att tjäna som andningshål i den övriga röran. Knappens saker samlas på kvällarna ihop i högar och lådor på hans lilla matta mitt på golvet. Köper vi något nytt, tex när jag köpte symaskinen, så måste en avancerad form av Tetris till för att stuva om och flytta runt för att få plats.
Missförstå mig rätt, jag älskar vårt hem. Nog för att jag längtar tills vi ska bygga men stugan är vår, vårt första hem som familj och även om vi svär över platsbrist och röra så skulle vi inte flytta tillbaka till stan (och den större lägenheten) för alla pengar i världen.
Men. Det är just därför jag inte tänker blogga röran. För att jag ser den tillräckligt ändå. När jag tar bilder försöker jag fokusera och njuta av det som är lugnt och fint, de små oaser som finns här hemma. De får mig att slappna av och skita i disken en stund, plocka lite och känna att det är skit samma med röran, just nu. Jag luktar hellre på blommor en stund än städar hela tiden och det är faktiskt helt okej.




8 kommentarer:

LillaGrå sa...

Vad fin pallen blev, snyggt tyg!
Det var ett bra perspektiv på skämshörnen (och kanske skämslägenheten i mitt fall). Att njuta av de små oaserna av fint, lugn och städat istället för att fokusera på allt det andra. Det ska jag börja göra mer!

Sofia sa...

Tack! Gillar tyget skarpt, måste fixa mer! :)
Tror att alla skulle må bra av att smånjuta lite istället för att vänta på ett "sen" då allting ska ha ordnat upp sig och man bara kan luta sig tillbaka och aldrig någonsin behöva dammsuga igen (är rädd att jag ändå förväntar mig något liknande av nya huset, när det är klart).
Jag är inte allt för bra på det själv, men jobbar på det. Märker att tulpaner gör det hela mycket lättare!

LillaGrå sa...

Tulpaner gör ju nästan vilket stök som helst mindre stökigt och mer njutbart!
Ja gu vad jag väntat på den där stunden då allt bara är fixat, klart och superstädat och kommer att förbli så för ALLTID. Menar du att den inte kommer?
Jag skrev aldrig det då, men fina bilder från finlandsresan. Gillar särskilt den där med spegelbilden i fönstret.

Jenny sa...

Guhu vad snygg pall! Vad heter tyget? Blir sugen att köpa någon ful stol bara för att få klä om den i det tyget.

Sofia sa...

Jag vette fan om den kommer men hoppet ska ju vara det sista som lämnar människan. I nya huset blir det säkert så. Självstädande.

Tack, vad glad jag blir!

Sofia sa...

Jenny: "Lappland" heter tyget av något/någon som heter SVP Textil. Köpte på Tygverket på St. Paulsgatan.
Sjukt fint är det!

emster sa...

mygod vad fint ni har. älskar pallen!

Sofia sa...

emster: Tack! Ja, den vart himlans fin!