torsdag 23 december 2010

Hej Gud.

Det är Sofia. Igen. Det var ett tag sen, men knappt ett år, vi hördes senast. I mars var det, kallt som fan och jag var trött. Magsjuka hade ödelagt familjen för ett tag, avloppet frös igen när temperaturen föll och vi fick ringa efter jourgubbe som stod med gummiskor i duschen och öste det vinterkräksjuka vattnet som trängt tillbaka upp ur avloppet över hela väggarna och skrek "Nä, det här är väl ingenting, det är bara vanligt bajsvatten!". A balanserade på darrande ben och jag stod med handen över munnen i ett försök att dölja ångesten och tänkte det blir bra, det blir bra, det blir bra. Ja, du kanske minns.
Nu är det vinter igen. Kallt som fan och jag är trött. December har varit lång och försvinnande kort. Jag har jobbat en hel del, långa dagar borta och ibland inte hemma förrän efter Knappen gått och lagt sig eller strax innan han ska. Magsjuka.
Alla är lite trötta faktiskt. Vi är begravda i snö. Nu är det bara en arbetsdag kvar sen ska julen få komma och gå och jag hade planerat att ha en puls på några enstaka slag i timmen, för att vi förtjänar det, ja, det gör vi tamefan.
Så, jag undrar nu. Vårt avlopp har frusit igen. Ingen dusch, inget handfat. Imorgon är det julafton.
Hur menar du nu?

God jul på dig. Jag hoppas den ska smaka.

4 kommentarer:

Josefine sa...

Åh nej. Vilken förbannad orättvisa. Jag hoppas att det ordnar sig på något bra sätt med julen. Det är klart att ni är värda världens finaste och lugnaste jul.

Jonna sa...

Finns det någon chans att fixa det till jul eller är det bara att härda ut/evakueras? Jag håller tummarna för att ni får en fin jul, hur och var den än firas.

Kråksång sa...

Jag lider. Med. Er. Ska också be. Ta ett snack med Han. Är ju i Prästgårn. Kanske får förtur?

Sofia sa...

Miss Muffin: Räddningen är väl att största delen av själva julen ska firas hos mamma. Resten av tiden får vi bita ihop och vänta. På någon annan bajsgubbes hjältedåd. God jul på er! Jag hoppas den blir världsamysig :)

Jonna: Vi får härda ut ett par dagar. Hade toa-rören också frusit och vi varit förvisade tillbaka till utedasset, då hade jag stämplat ut totalt. Andas in. Andas ut.
God jul! (på riktigt)

Kråkan: Ja jävlar. Du är ju i princip släkt med denna dära! Johan kanske kan lägga in ett gott ord. Pliiis?