torsdag 4 februari 2010

Ord som sitter fast

Läser att Magnus Tannergren ska på heldag om språkets betydelse för vår hälsa och vårt liv. Han säger: En dikt kan förändra ditt liv.

Det påminner mig om en språkupplevelse jag hade för ett par år sedan. Några meningar, en kort dikt som liksom sköt rakt in i kroppen, kilade in sig i hjärnan och har suttit som ett skruvstäd sen dess. Jag återkommer till den gång på gång. Den lockar, ler och lurar som en gåta. Får mig att känna och tänka. Och slutar aldrig att fascinera mig.

It's off in the distance
It came into the room
It's here in the circle


(Det fåniga är att den kommer ur den ganska dåliga filmen "In the cut" från 2003. Meg Ryan spelar en språkprofessor som samlar på ord och hamnar i en sexuell relation med en småskum polis spelad av Mark Ruffalo. Meg Ryan's karaktär läser den här dikten på ett tunnelbanetåg.)


Och när jag ändå är på't så passar jag på att tipsa om tre andra språkupplevelser:
  • "Nedstörtad ängel" av PO Enquist
  • "Dödssjukdomen" av Marguerite Duras
  • "Aniara" av Harry Martinson
(A verkar ha haft någon typ av språkupplevelse då vi såg "Jägarna" häromdagen. Han har spritt Lennart Jähkel-repliker på norrländska omkring sig i dagarna tre.
Jag: Är du klar med frukosten?
A: De persooner som säger det här, de ljuuger, Bengtsson!)

Inga kommentarer: