onsdag 3 september 2014

Ursäkta den hurtiga pysselstilen men alltså there's no stopping.

Ja, Äpplet har blivit pysselblogg, kan inte hjälpas. Efter workshopen igår kom jag hem och styrde ihop en lampa i ren iver. Skärmen köpte jag på Myrorna för ett halvt liv sen men den har bara legat på hyllan tills nu. Här är en före-bild när jag har den på huvudet helt vanligt, när jag dessutom är flera år och ett par barn fattigare än idag.

Någon otroligt kreativ och tålmodig person har klätt in den i intrikata lager av plastband som jag inte haft hjärta att röra förut men plötsligt förra veckan brutalt klippte sönder. Kvar blev skelettet som jag sprayade med samma färg som kulorna i ljusstaken. Det jag är mest nöjd med är nog lamphållaren i porslin, så fin! Och faktumet att jag lyckades plocka ihop alla elektriska delar i någon random el-webshop utan att det blev fel grejer. Träkulor och en textilsladd, "antik" glödlampa som är alldeles för stor visserligen men iallafall, ett passande fönster och så var det klart!



Går nu runt som en hungrig hund och sniffar genom hela huset efter saker som kan behöva lite färg, någon träkula eller lite ampel på sig. Man kan aldrig få nog av någotdera. Eller jo. Men inte just idag.

2 kommentarer:

Talsey sa...

Gillar Äpplet som pysselblogg.
Hur gör du när du sprayar?

Sofia sa...

Talsey: Förlåt dröjsmål! Först brukar jag klura ut om jag kan spraya grejen utan att hålla i den för mycket. Tex, när jag har sprayat kulorna så har jag trätt upp dem på rad på en ätpinne och så håller jag i den. Det var ju lite svårt med skärmen så den försökte jag bara hålla i så få ställen som möjligt. Spraya utomhus och helst med munskydd. För att det ska bli jämt försöker jag hålla ett jämt avstånd, minst 20 cm, och en jämn rörelse. Hellre behöva gå över två gånger på samma ställe än att "stå still" med strålen och riskera att det börjar rinna. Då torkar färgen snabbare också. Montana-färgerna tycker jag är jättebra, de täcker fint på alla ytor och är inte riktigt lika känsliga som tex de färger man köper på Panduro (tex för att ytan ska vara helt ren) som dessutom är mycket dyrare. Hoppas det svarar på din fråga!