söndag 8 december 2013

Så här försökte jag göra samhället bättre.

Den här frågan ger mig dåligt samvete innan jag ens hunnit fundera över svaret. Den stirrar mig inträngande i ögonen och kräver "Ja, Sofia. Vad har du att visa upp egentligen?"
Så vad har jag då?
Jag sopsorterar, ink kompost.
Vi kör relativt koldioxid- och bränslesnåla bilar, iallafall i relation till deras storlek och drivmedel. Allra helst skulle jag vilja ha en hybrid men vi väntar tills något tillräckligt hållbart alternativ visar sig. Man vill ju kunna tanka på fler ställen i världen än typ tre och man vill inte behöva betala en mindre förmögenhet för bilen.
Förhoppningsvis lyckas vi fostra våra söner till inkännande, empatiska, solidariska och kärleksfulla individer som hjälper till att göra det här samhället mer inkännande, empatiskt, solidariskt och kärleksfullt även i framtiden.
Sen vet jag faktiskt inget mer.

2 kommentarer:

teapot sa...

Heja! :-)

Jag brukar tänka att när jag stormat klart med just jobbet att göra barnen till goda människor (så gott man kan) skall jag vika mer tid åt volontärarbete i någon form. Om så bara åt någon lokal förening. Men jag har lovat mig själv att inte stressa upp mig över saker jag "borde", så jag låter bli med det! :-)

Sofia sa...

teapot: Låter som en bra plan, tycker jag. Både volontär och sluta stressa!