torsdag 2 februari 2012

Och nu tar vi in våren, tack!

Det har blivit kallt. Jag hatar att frysa. Jag reagerar som om det vore en personlig förolämpning. Bara promenaden från bilen upp till lägenheten gjorde mig så irriterad att A, utan att jag sagt ett ord, vände sig till mig när vi kom in och sa "Eh... Och hur mår mamman?"
Pratade med en bankman i telefon idag som bara "Åh det är så härligt med snön! Det blir så ljust och man kan åka pulka och leva igen!" och jag bara "Verkligen!" och inombords bara "Dö, jävla vinter!"
Färdig. Hör du det, vintern, FERTIG!

9 kommentarer:

Hanna sa...

Jag anmäler mig frivillig att arkebusera vintern. Jag tar den som en skymf.

Samtidigt som jag avundas dom som njuter av den. Jag fattar inte alls grejen.

Sofia sa...

Vintern kan vara någon annanstans så att jag kan få åka skidor den där enda gången var 5e år jag blir sugen på det. Men här behöver den inte vara.

Jonna sa...

Å, precis så. Jag blir så jävla arg när jag tvingas vara ute och frysa och halka. Tycker dock att om det nödvändigtvis ska vara vinter så kan det gott vara snö också. Det är ju fint att titta och och så lyser det upp lite. Men helst sommar året runt, eller kanske vår > sommar > höst > vår osv.

Sofia sa...

Jonna: Om det prompt ska vara snö då kan den få falla lite vid ett tillfälle och sen stanna. Inte hålla på så att jag dessutom ska stå och skrapa bilen i tusen år vareviga morgon bara för att veta att om två timmar är det här helt ogjort igen.
Och så kan det sluta vara så kallt att man blir alldeles stel i ansiktet. Mycket oskönt.

inte skyldig sa...

Håller med. Tar det också personligt. Tycker det är fint att se på snön inifrån. Men det är inte så att jag faktiskt vill ha snö för det. Längtar dömycket efter våren. DÖMYCKET!

Anonym sa...

Nja.... om vi för stund bortser från att vintern just! kommit, det var ju barmark jul&nyår i asfaltsdjungeln... (Ni är ju redan "bönhörda" för bövelen... "vintern" i år blir mid januari -mars, tops!.. enligt meterologerna. For better or worse...? Vintertiden krymper... jag är ju inte så säker på att det är det bästa, direkt...)

.... så är själva förekomsten! av snö, is, kyla, hutter, mörker, kurande i soffan, levande ljus, lovikavantar som sakta dalar ned i månljus, tomtar & knytt, renar, skidor, ungars bubblande skratt på sjärtlappar och pulkor, snögrottor, luciatåg, fleecefiltar, långkisar, ylletröjor, mössa, långfärdsskridskor, den skööna varma duschen, varm choklad, konjak, den icke kvalmiga friska(!) luften som bubblar som Corn Flakes och Merry med för mycket kolsyra i lungorna, lättheten i steget, kroppens spänst i -22C.... allt detta:

..är grunden till varför vi då så storligen uppskattar, vårdar, älskar! våren.. och den begynnande sommaren.. där jorden får liv, fåglarnas sång återkommer, där småfrusna nordbor går i tishor redan vid +10C i vårsolen som en gest till annat liv...

Tänk tanken att sändigt bo i t.ex. Flårridda, med "sommar" året runt. Kvalmigt - som att andas ugnsvärmd luft, svettigt, kladdigt, tryckande...24/7/365. Vilken rysare.

Skiftningarna. Variationerna. Förändringen. Thats the shit.

Annars? Same, same, mer av samma vara. Trist. Uddlöst. Poänglöst. Ingen utmaning. Ingen kontrast.

Hell Kung Bore! Utan dig skulle maj-september inte kunna avnjutas som en fantastiskt frisk Chablis, en mjuk rund Shiraz, en sinnlighet, en själslig balsam efter mindre prövningar...(trots allt - vi kunde ju bo på en soptipp i Rio också, om ödet ville annorlunda)

;)

Sofia sa...

inte skyldig: Dömycket var ordet!

Lb: Men GUD vad du är nykter! Jajaja, förvisso. Men i egenskap av lillasyster slår jag i dörren och skriker MEH! MEN IJALLAFALL!

Kulturkoftan sa...

Åh vad jag känner likadant! Den här kylan ÄR en personlig förolämpning. Och jag retar mig också på alla hurtbullar som älskar ljuset och snön. Jag hatar vintern. HATAR. De här månaderna är de värsta på året. Nu ska jag bada badkar och muttra.

Sofia sa...

Koftan: Åh badkar! Åh muttra! Charmigaste surisen iallafall!