söndag 11 december 2011

Stinky.

För första gången har mina vintereksem förflyttat sig upp i hårbotten. Därför besökte jag apoteket häromdagen och köpte något typ schampo som skulle vara bra. Det funkade. Men. Morgonen efter satte sig A praktiskt taget i sömnen kapprak upp i sängen och väste "Vad är det som luktar?! Det luktar skitäckligt här!". Efter att ha undersökt den närliggande miljön utan framgång gick jag ut i köket för att hämta något varpå han ropade "Nu försvann det. Det är du!". Sedan sniffade han sig upp för hela min kropp och rynkade förskräckt näsan när han nådde huvudet. "Det är ditt hår!"
Nu har jag tvättat håret med vanligt schampo två gånger och det är enligt uppgift "lite bättre" men alltså inte bra. Jag känner för övrigt ingenting. Antingen är det han som utvecklat någon typ av missbildning i näsan som reagerar på min huvudbehåring eller så vet jag inte om jag vågar gå till jobbet imorgon.

6 kommentarer:

Fröken Blund sa...

hohohohoho, nej fyyy...så jobbigt och faktiskt lite skumt ändå visst? att du inte känner nåt. och att det skulle lukta så...det är oxå konstigt. Jag tror på missbildning i hans näsa. det känns mest självklart. :)

lilla S sa...

Många med eksemproblem har blivit väldigt hjälpta av att sluta med tvål och shampoo. Jag vet att det låter konstigt, men kanske värt att prova? Man blir i alla fall precis lika ren som innan, det kan jag lova, även om vissa har en "övergångsfas" innan hår och hud har vant sig och man blir ovanligt torr/fet. Det finns typ tusen olika metoder, men googla no'poo, eller gå in på nopoo.se eller facebookgruppen "vi som inte använder shampoo. Ett gott råd!

Sofia sa...

fröken blund: Givetvis. Du har så rätt!

lilla S: Hej! Det kanske är så dags nu... Har varit inne på nopoo förut men det verkade så himla krångligt att jag blev alldeles matt och la ner. Men du har säkert en alldeles utmärkt poäng. Ska ge det ett nytt försök!

lilla S sa...

Behöver inte vara krångligt, jag kör bara det grundläggande och det funkar typ som vanligt! Hårtvätt med bikarbonat och efterskölj är ganska likställt med shampoo+balsam i krångelfaktor, det bara låter krångligt för att det är annorlunda från vad man är van vid. Sen kanske det blir mer aktiva val man måste göra eftersom man inte matas med propaganda hela tiden... Men kolla facebookgruppen, den är extremt aktiv och alla vill ge massa råd hela tiden, vet att många där har erfarenhet av eksem!

Sofia sa...

lilla S: Ska kolla! Det bådar ju gott iallafall att jag på ica idag av en slump gick förbi bikarbonaten och bara *äsch jag köper väl då!*
Återkommer!

lilla S sa...

God idé! Jag väntar på uppföljningen ;)