lördag 11 juni 2011

High Chaparall

Vid 4-snåret imorse vaknade jag av att det pågick någon typ av upplopp i buskarna utanför vårt öppna sovrumsfönster. Det rasslade och bankade och pep och tillslut var jag tvungen att gå upp och undersöka. Det visade sig vara en rådjursbock som stod och såg på medan, vad vi kan anta var hans fru gång på gång attackerade den lilla trappan utanför gästhuset. Hon verkade allvarligt inställd på att riva den och av det desperata pipandet som kom underifrån att döma fick jag för mig att kanske deras kid fastnat eller något. Medan jag stod yrvaken bakom gardinen och funderade på hur man bäst hjälper ett rådjur i nöd så vände plötsligt hennes uppmärksamhet och hon for in i buskarna. Ett ögonblick senare kommer en räv i full karriär ut ur buskaget på andra sidan, strax följd av rådjuret. Och så utspelade sig en kattochråttalek framför mig och bocken då hon satte igång att jaga denna stackars räv flera varv runt boden. Efter en stund insåg jag att min eventuella assistans kanske inte var så aktuell trots allt så jag hasade tillbaka till sängen och stöp.
Så kan det gå när det är gängkrig i spenaten.

Inga kommentarer: