tisdag 22 februari 2011

Bokfrossa

Fäktar bort bloggdöden med ytterligare någon typ av lista; snodd bokenkät från Bokhora. Mys.
Ha överseende med att jag inte frossar lika mycket i att länka till precis allting som jag gör i att prata om mig och mitt.

Senast lästa: "Slutet på Mr. Y" av Scarlett Thomas. Alltså, nja. Försöker fortfarande formulera mig kring den.
Senast köpta bok: "The Creative License" av Danny Gregory.
Senast lånade bok: "Everyday matters" av Danny Gregory.
Senast fådda bok: En hel hög av min vän Johan. Däribland S. Olsson/A. Jacobssons "Berts betraktelser" och "Verner von Heidenstams dikter".
Favoritbokhandel: Den jag jobbar i. Alfa Antikvariat som jag alldeles för sällan besöker, Comic Heaven i Gamla Stan, Amazon.com.
Favoritbibliotek: Mitt ha-begär manövrerar ut alla biblioteksbesök. Även om det inte är fantastisk litteratur jag får tag i jämt så har jag svårt att lämna bort/tillbaka det innan jag är helt "färdig" på något vis. Därav;
Antal lånekort: 0.
Använder som bokmärke: Det som finns till hands. Just nu mina slutuppgiftssedlar.
Favoritfärg på bok: Omöjligt att svara på. Gillar tecknade omslag, grafiska mönster, gärna med titeltexten integrerad i motivet.
Favoritmat/snack vid läsning: Vindruvor. (Stiligt det lät då.)
Favoritdryck vid läsning: Te. Eller min nya drog Tranbärsdryck.
Favoritställe att läsa på: Soffan. Halvliggande.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser nu: Om jag förstår rätt efterfrågas kanske här ett citat, ett stycke som sätter sig fast och måste läsas flera gånger. Oftast markerar jag sådant, stryker under och viker ett öra. Men har inget sånt i "Oryx and Crake" av Margaret Atwood som jag läser just nu. Inte för att det fattas utan för att jag lika gärna kunde göra ett enda stort hundöra av hela klabbet.
Den här boken köper jag till en förälder: Någon av Agneta Pleijels böcker om sin avlägsna släkt. "Syster och bror" tex.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Dave McKeans "Pictures that tick".
Den här boken köper jag till en partner: Senast George Orwells "Diaries".
Favoritgenre: Roman och comic/graphic novel. Gärna tätt och episkt.
Favoritformat: Pocket. Mitt stora minus på jobbet - jag är sjukt dålig på att rekommendera nyutkomna böcker eftersom jag hatar att läsa inbundet. Tungt, klumpigt, stort.
Författarfavorit: Den här frågan kanske borde få ett eget inlägg. P.O Enquist, Tove Jansson. Agneta Pleijel, Jonathan Safran Foer. Neil Gaiman, Herman Hesse.
Den tjockaste bok jag läst: Borde vara "Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke.
Den tunnaste bok jag läst: En hel del. Gillar kravet litenheten ställer på innehållet. Senast "All my friends are superheroes" av Andrew Kaufman, 100 sidor njutning.
Favoritljud när jag läser: Tystnad.
Favorittidning: Dålig på att läsa tidningar. Bläddrar gärna igenom Boksöndag, inredningsmagasin och tandläkarens skvallerblaska.
Prenumererar på: Galago.
Favoritbokblogg: Ännu sämre på att läsa bokbloggar än jag är på att läsa tidningar. Pratar/tipsar/tipsas hellre muntlig väg.
Min sämsta läsning någonsin: Marian Keyes. "Vattenmelonen" är den enda bok jag på allvar skulle vilja ritualbränna.
Mitt bästa bokminne: Hur mitt tonårs-jag grät över Marianne Fredrikssons "Simon och ekarna" och bestämde att jag aldrig skulle sluta läsa böcker. Och hur en ännu yngre version läste "Alverfolket" i lågstadiet och bestämde att jag aldrig skulle sluta med det heller. Håller fortfarande båda löftena. Har ju bästa bokminnen från senare datum såklart men de två cementerade liksom vägen för resten av mitt läsande liv.
Senaste bokfyndet: Stig Claessons "Henrietta ska du också glömma" på Bokbordet under Kulturfestivalen i somras. Köper varje ex jag hittar så att jag alltid ska kunna ge bort. Världens bästa.
Senaste impulsköpta bok: Alldeles nyss beställde jag Andrew Kaufmans "The Waterproof Bible" bara för att jag nämnde honom ett par frågor upp och fick pepp.
Bokgenre jag undviker: Deckare och tyvärr fack.
Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Kör till myrorna. Eller hem till mamma så att hon kan gå igenom högarna innan hon i sin tur kör dem till Myrorna.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Skriver datum på första sidan i varje läst bok.
Så här sorterar jag min bokhylla: En gång i tiden mycket noga efter genre, med det bästa i ögonhöjd. Pocket och inbundet för sig. Nu pga platsbrist där det får plats i hyllorna vilket resulterar i att tex Astrid Lindgren står brevid Herta Müller. En hylla med mest pocket har jag försökt med färgskala för att lugna ner det hela. Det funkade i någon vecka. Sa till A senast idag att jag längtar till vi flyttat och kan få ordentliga bokhyllor som inte tar slut.
Nästa bok jag ska läsa: Troligtvis Kaufman-boken jag beställde nyss.

7 kommentarer:

sa...

Eehh, Vattenmelonen, Sofia? Marian Keyes?

Och du, du rekommenderade ju Maria & José för mig. Den är bara 60 sidor.

Jenny sa...

Älskar din lista! Måste skriva "att handla"-lista! Ja!

Sofia sa...

Den där Jenny: Åh tack! Ja! Att handla-lista!

Kulturkoftan sa...

Va kul att läsa! Jag kanske snor den här listan.
Och nja, på "Slutet på mr Y". Jag blev så besviken på den. Började ju så bra!

Sofia sa...

Koftan: Ja, sno! Och mr Y, vad hände liksom?

Kulturkoftan sa...

Den ballade ur.

Sofia sa...

Läser för övrigt "Oryx and Crake" efter att du pratade om den på Koftan. Mycket bra!