tisdag 19 oktober 2010

Tycka trots allt

Jag brukar ju ha väldigt svårt för när folk har högljudda åsikter om hur andra människor bör eller inte bör göra med sina barn. Ex: (visserligen inte på riktigt men det gestaltar typen jag menar) Danonino-reklamen. Två mammor sitter i parken, den ena plockar fram Danonino och ropar på sina ungar varpå den andra fnyser "Hoppsan! Godis mitt i veckan ser jag."
Alltså, jag hatar henne. Skulle jag träffa henne i parken finnes det risk för handgemäng.
Träffade en gammal skolkompis när Knappen var typ 7 månader som körde samma: "Hoppsan! Napp mitt på dagen." Är fortfarande sur.
Hur som. Man börjar åka lite till öppna förskolan. Och där finns det en massa föräldrar som gör på en massa sätt med sina barn. Och om man där tex träffar en mamma som låter sin -1åring stå själv på de 4 centimetrarna mellan diskhon och diskbänkskanten och hålla i sig i handtagen till skåpsluckorna, och om samma mamma bara håller en hand lite lätt bakom ryggen på -1åring medans hon lagar mat i en kastrull med andra handen, och om samma mamma sen vänder sig bort och hämtar något från bordet så att -1åring balanserar på 4 cm ganska högt upp i luften alldeles själv, och om samma mamma säger "Han får stå så här hemma så då är det svårt att neka". Då är det jävligt svårt att inte skaffa sig en åsikt.

6 kommentarer:

sa...

Men ååh, alla dessa mammor med deras jäkla åsikter.
Jag är inte den som är den, så jag hade lätt hamnat i en fight med en sån. Med eller utan barn. Usch!

Och sen har jag lite funderingar kring hur du vet någonting överhuvudtaget om Larz Kristerz-låtar.

Sofia sa...

Det kan man ju undra.
Såg reklamen på tv. Sjukt fin bild när hela bandet står i sina fräsiga kostymer runt en traktor.

Och du bara: Mm. Visst, Sofia.

Josefine sa...

ahh... jag vet! Jag blir helt tokig på såna där förnumstiga kommentarer. Jag tänker ju också saker ibland men då är det vid såna tillfällen som du beskrev: där det är uppenbart att det är farligt för ungen på nåt sätt. Men allt annat sånt "jaså du gör så.. hmm". Har några såna som sitter fastetsade i hjärnan. Fick en hel del kommentarer om hur jag borde ha gjort med amning i början. Hur jag skulle ha tänkt innan det var "för sent". Och "hoppsas mitt på dagen" Jag får på riktigt rysningar av ilska bara jag läser det!

Sofia sa...

Miss Muffin: Jag kan bara tänka mig vad man kan få höra i amningsväg!
Innan det var för sent?! Som om du suttit helt hjärndöd fram till att du slutade! Snacka om att bli omyndigförklarad. Åh blir förbannad!

LillaGrå sa...

och det med rätta. uppenbarligen en livsfarlig situation för barnet och då är det snarare fel att inte tycka något.
hur fan tänker människan? skåpluckehandtag att hålla sig i dessutom, de är ju liksom gjorda för att kunna öppnas. utåt. ska vi tippa överlevnadschanser för det stackars barnet? procentuell chans att undkomma skadefri?
du ser vad jag går igång. klart man får ha en åsikt i såna här fall.

Sofia sa...

LillaGrå: Jag har skitsvårt att släppa det. Och att han "får stå så hemma" och hittills inte ramlat ner är väl för i helvete ingen ursäkt. Knappen kan gå men det hindrar inte honom från att oprovocerat dratta på rumpan lite då och då. Galet galet.