fredag 9 april 2010

Ett till sånt här utspel

Jag är ute och jagar fleeceoverall till Knappen. Det är lättare sagt än gjort. På Lindex tex är det här vad man har att välja på:
En gång hörde jag en representant för H&M förklara i radio att anledningen till den tydliga könsfördelningen i deras barnkollektioner var att ute i den stora vida världen så vill man ha det så här. Att det bara är vi här i lilla Sverige som är intresserade av könsneutrala kläder för barn. Jaha?
Vänta. Jag vill bara göra klart så att det inte blir några missförstånd.
Ute i, den faktiskt jättestora, världen där H&M har 2000 butiker i 37 olika länder, där ute är den samlade världsbefolkningen rörande överens om att pojkar gillar blå traktorer och flickor rosa ballerinor. Folk är faktiskt så överens att trots att Sverige, vi lilla lilla land, är H&Ms tredje största marknad så räcker inte det för ens ett försök till nytänkande. (Bara det; att en sån här sak kan kallas nytänkande år 2010)
Efterfrågan skapar marknad. Eller så kan marknad skapa efterfrågan. För den vanlige (tex mode-)konsumenten måste man ju säga att det är det sistnämnda som råder. Modehus och klädföretag använder sig av media för att tala om för oss vad som gäller just nu och grundat på den informationen föds vårt ha-begär och köplust. Den gemene modekonsumenten (tex jag) läser, tittar och lyssnar sig fram till vad hon/han vill ha. Skapar det gör någon annan. Någon annan som är en väldigt väldigt liten del av den världsbefolkning vars efterfråga sägs styra i de kreativa korridorerna.
Så varför skulle inte det här kunna appliceras också på barnkläder? Vad skulle hända om H&M la lite krut på att designa och marknadsföra en kollektion för barn istället för pojkar och flickor?

Men det är ju klart. Inte vågar man väl som multinationell institution utmana rådande norm. Hur skulle det se ut?

Ja, H&M, hur skulle det se ut?

16 kommentarer:

Josefine sa...

Ja, ibland blir man ju helt matt. Det är så outsägligt tråkigt med den där förbannade färgindelningen. Och att de tvunget måste ha dem på olika avdelningar - alltså om man vill ha en rosa/blå overall kan man nog hitta den även om den skulle vara på en mixad avdelning. Vi hade en brun overall. Det enda vi hittade att välja på var blå, rosa, brun, beige och vit - hallå vart tog alla andra färger vägen? Världen är fylld av skitsnygga färger som skulle vara hur fina som helst på alla barn. Jag tycker ofta att polarn & pyret (som ju gör kläder för BARN och inte för flickor och pojkar) har fina kläder men det är inte alltid jag har råd att köpa där (eller snarare: jag har nästan aldrig råd att köpa där).

Lisa sa...

Jag blir så trött. Finns det bara två färger för barn? MÅSTE den jag möter kunna avläsa på en millisekund om det är en pojke eller flicka i vagnen?

Jag vill inte ha varken rosa eller blått. Vad sägs om grönt? Orange? Gult?

Sofia sa...

Javisst, de "neutrala" kläder Knappen har kommer från Polarn men det är julklappar och presenter alltihop. De har jättefina overaller i rött och grönt men de kostar 600 spänn. Det funkar ju inte!
Knappen har också haft brunt hela vintern. Den är fin men vi ställdes ju inför precis samma val som ni!
Jag fattar inte att det ska vara så jäkla svårt!

Sofia sa...

Lisa: Precis som Miss Muffin sa så har ju Polarn hajat det där. Gult är fint. Och grönt. Och lila.
Men jag tycker att av H&M, som är ett världsomspännande företag, borde man kunna vänta sig mer. (och Lindex och Kappahl och...)

Sofia sa...

Det är väldigt väldigt märkligt att samma förteg som genomför de här stora samarbetena med världens största designers och jobbar så hårt på att ligga i framkant har en barnavdelning som styrs av läskigt mossiga, förlegade och bakåtsträvande värderingar.

Saga sa...

Jag kan bara instämma! Dessutom kan man ju fråga sig hur H&M (och andra) kan veta att det inte finns någon efterfråga på barnkläder (i motsats till pojk- och flickkläder) med tanke på att de mig veterligen aldrig försökt lansera detta. Jag vet i alla fall att jag skulle handla såna kläder om de fanns...
Det måste finnas en marknad för detta, jag är helt övertygad om det.

Kråksång sa...

På en direkt fråga svarar HM's personal att De hör detta från sina kunder i butiken, i en studie jag läste om just detta... Vadå hör? frågar de alla sina kunder då eller?

Det är så märkligt detta tänk med efterfrågan...som att människor inte gör som de blir tillsagda. Som att det är enkelt att med sin "konsumentmakt" påverka utbudet, när detta utbud är det enda som finns till rimliga priser.

Men ett litet tips kan jag komma med: http://suddi.se/

Sofia sa...

Saga: Klart det finns en marknad! JAG är en helt utmärkt marknad!

Kråkan: Jo tjena. Tanter som står med volanger mellan fingrarna och suckar om hur gulligt det är?

Suddi! Fint! Men bara för att vi pratar om det blir jag rabiat och undrar om det måste vara enfärgat för att kallas unisex?

Magnus Tannergren sa...

Sonen har plötsligt börjat säga att rosa är fult. Jag försökte få honom att rita något med en rosa krita. Då säger han att det bara är tjejer som ritar med rosa.

Och DET har vi INTE lärt honom.

Tvärtom så har vi förökt lära honom i fyra år att alla färger är fina och att man kan ha kläder i alla möjliga färger. Helst samtidigt. Och vi har verkligen förskt förmedla att pojkar och flickor kan välja precis vilken färg som helst, att dom kan göra allt oavsett, att alla är lika bra.

Sen kommer jag till dagis och inser varifrån de här dumheterna kommer ifrån.

Pojkar är blå. Tjejer är rosa.

Pojkar fajtas med svärd och tjejer leker med dockor.

Förskolelärarna säger trött att ungarna "måste få leka det dom själva vill".

Så det är väl dagisfröken och ungarnas föräldrar som sagt till HM att rosa och blått är en bra färgkodning av ungarna.

Själv blir jag bara trött.

Sofia sa...

mgns: Gud. Tröttma. Otroligt lamt av dagispersonalen!

Mitt hopp ligger i att jag har en 10-årig tjejtjusande brorson som älskar rosa.

Men det är ju tröstlöst om allt man lyckats förmedla spolas ner i toan så fort barnens liv börjar ta sig utanför hemmet.
Kompisar till mig hade samma problem med McD. Deras dotter hade ingen längtan efter sopig snabbmat tills hon började på dagis och hela gruppen fick gå på McD och man behandlade det hela som något eftersträvansvärt. Plötsligt skulle hon prompt in där varje gång de passerade efter det.

Jag antar att vissa saker är oundvikliga men när det gäller tex könsroller måste alla instanser som barn passerar tamigtusan skärpa till sig!

sa...

Jag har en brorson som är 4 år, älskar rosa, önskar sig tjejgrejer (ja, han använder ordet tjejgrejer - fantastiskt!), går runt i damstövlar, smetar på läppstift och säger "I'm gay" (just det där förstår jag i och för sig inte var han har fått det ifrån men kul är det).

Och varför är det butikerna som bestämmer hur våra barn/syskonbarn ska kläs och vilka färger som gäller? Det är väl våra beslut?
Eller har jag bara fått för mig detta?

Sofia sa...

sammi: I'm gay. Oslagbart.
Och naturligtvis bestämmer vi själva men butikerna är ju dem som tillhandahåller utbudet. Och det kan vara knivigt när utbudet ser ut som det gör. Om man inte vill köpa dyrt eller sy själv.Som Lisa säger; varken blått eller rosa. Det intressanta är inte att köpa "tjej"färger till sin son och tvärtom, utan hur könsfördelningen på barnavdelningen skulle må bra av att suddas ut en hel del.

sa...

Precis, det är det jag menar. Det är lite slim pickings på hyllorna.
Det enda som finns i butikerna som kan vara lite unisex är dessa förbaskade nalle puh-kläderna.
Jag gillar inte Nalle Puh.
Man skulle kunna dra det så långt som till att jag avskyr Nalle Puh.

Nej, förhoppningsvis har butikerna skärpt till sig när det är min tur att handla.
Men å andra sidan, hur ska dom kunna förbättra om inte alla som tycker si och så säger det?
Om fler och fler började kommentera det skulle H&M nog göra nåt åt det. H&M kör ju sitt race, som dom alltid gjort och som dom alltid tjänat så sjukligt mycket pengar på. Dom vet ju om att dom behöver inte ändra nåt egentligen för de kommer aldrig förlora pengar på att ha kvar det dom har.

Sofia sa...

Själv älskar jag Nalle Puh men han ska vara i bokhyllan, inte överallt över Knappen. Men det där är ju typiskt H&M. Det går tex inte att köpa vuxenunderkläder i bomull utan seriefigurer på. Det är faktiskt det jag stör mig mest på med H&M, att i många många år så har alla deras bomullstrosor varit infekterade av Snobben.
Men precis som du säger, man måste väl göra sig ordentligt hörd för att något ska hända. Frågan är hur när koncernen uppenbarligen, som Kråkan påpekade, "hör från kunder i butik" att utbudet är så bra så.

Saga sa...

Men alltså, vad är det med H&M och Snobben? Vad är grejen? Vad är det för hang-up de har med denna fula hund? Det är ett fullständigt mysterium för mig.

Sofia sa...

Saga: VERKLIGEN! Dör på Snobbentrosan.