söndag 8 november 2009

Tavelmysteriet

Vi har fått regelrätt streetart på ön där vi bor. Någon kreativ själ har tagit det märkliga och sköna initiativet att spika upp en oljemålning på en telefonstolpe längs vägen. Den föreställer ett hus vid vatten, helt i någon slags grågrön färgskala. Det är inget vidare upplyftande konstverk men jag blir glad varje gång jag passerar. Ska ta en bild vid tillfälle och visa. Vi har en mystisk kreatör i buskarna...
(Kan ju vara samma person som i slutet av sommaren satte upp den handskrivna skylten "Rea i kiosken på lördag" inramad i krusidullig guldram på samma stolpe. Kan vara ledtråd?)

2 kommentarer:

Josefine sa...

Så kreativ är det minsann ingen som är i våra kvarter. Men det var någon som hade gjort en liten mini-hängmatta (eventuellt till råttorna som frodas i Göteborg) och hängt längst ner mellan en lyktstolpe och ett elskåp. Det var gulligt. Men hellre en stor tavla! Det är sådant jag borde göra på nätterna när jag inte kan sova (inte just nu då med andra ord eftersom det är som att jag dör när jag lägger mig i sängen). :)

Sofia sa...

Men det är ju jättefint med hängmatta! Ja, konst i det offentliga rummet är ju inte direkt en överskottsvara här på semi-landet, vilket var något jag gillade med stan. Nån håller tydligen med.
Man kanske skulle starta nån slags underground konstverksamhet för mammalediga. Gerilla-style.