onsdag 4 november 2009

Onsdag

Eftersom A pluggar och jag och Knappen mest läser och äter är det en tyst dag hemma. Radion på till frukost och lunch men sen inte.
Det blåser upp nu, det där havsljudet går genom grenarna som står svarta mot en duvblå himmel. Vågor låter som vind, vind som vatten. Vill ha regn.
Det snöade tidigare, små hårda hagel. På det nakna äppelträdet hänger frukten kvar och lyser som små planeter i mörkret.

Läste "Mordbyn". Den var bra.

Började precis på Markus Zusak´s "Boktjuven". Endast 20 sidor in vill jag redan rekommendera den. Om det så bara var nedförbacke härifrån så sitter den ändå som ett kärleksbrev i hjärtat. Det är någonting i språket, tonen, som får mig att tro att författaren verkligen älskat sin historia.

På söndag är det Fars dag. A´s första. Det känns fint.

6 kommentarer:

Josefine sa...

Då ska jag kolla upp "Boktjuven"! Är så sugen på en riktigt bra läsupplevelse. Läser "De apatiska" nu och klarar knappt av all misär. Är nog lite för trött och hormonig för att klara av det just nu.

Sofia sa...

Usch, det verkar sjukt jobbigt! Jag har blivit jättesvampig efter Knappen med allt som har med barn som har det dåligt att göra!
Visserligen utspelar sig Boktjuven i Hitlers Tyskland med en liten flicka i fosterfamilj och Döden som berättar-jag men än så länge är det asgrymt!
Det sköna är att vissa bokhandlar har den under romaner, andra (som på mitt jobb) hade den under tonår. Älskar såna cross over böcker :)

Sammy sa...

Den kom i pocket för ett tag sen och står nu under pocket skön. Jättekonstigt känns det eftersom det inbundna stod under tonår.
Men det är jättemånga vuxna/äldre som slänger in den i sina 4 för 3.

Sofia sa...

Det är bra, Sammy, att du håller ordning på mig nu när jag är borta :)
På skön står den väl bra, kan ni inte ha Mumin kapitelböcker där också tycker jag!

Sammy sa...

Jo jag tycker faktiskt det, jag tror inte barn riktigt förstår det fina med t.ex. det osynliga barnet..

Självklart håller jag koll på dig hörru :)
Det är ett hemskt tomrum på jobbet emellanåt.

Sofia sa...

Vad trevligt att jag skapat ett hemskt tomrum ;) Det värmer!