fredag 13 februari 2009

Gräsänkefredag den 13e

Såg precis min granne köra på en hund med bilen. Av misstag naturligtvis, becksvart hund som ett spjut ut ur mörk skog. Det var läskigt, bådar inte gott enligt uppgift.

Inget Flash Dance än så länge men dock ett annat gammalt återseende; provkör, med viss skepsis, senaste Portishead skivan. Och nja, jag vet inte. Triphop beats som drar tankarna tillbaka till den sena 90-talets gamla Rebirth of cool-samlingar: alltså, lite trött. Däremot skimrar det till i det mest avskalade, bara lite raspig akustisk gitarr och förvånansvärt ärlig och oförställd sång. Vi får se, ska ge den ett par varv. Men det känns än så länge mer som en gammal bekantskap än ett kärt återseende.

Anton Corbijn, ytterligare en gammal kär pärla. Inte förrän nu ser jag Control, varför det tagit sån tid vet jag inte. Återkommer om den...

I skrivandets stund inser jag att det var naivt av mig att låtsas som att amerikanska vuxna-vs-barn gameshows var ett överdrivet påhitt. "Are you smarter than a 5th grader?". Det kan vara det vidrigaste jag sett. Det är utan tvekan min överman i skräp-tv världen, det här gör mig aggressiv, förbannad och blå i ansiktet. Ordet hat dyker upp i huvudet. Nu stänger jag av.

Inga kommentarer: