söndag 11 april 2010

Min pappa bokmalen

Min pappa har ett bibliotek som är ett arkiv och en skatt. Böckerna är gamla, tummade, nötta, lästa och älskade. Inuti samlas lappar och tidningsurklipp. Hans namn skrivet i blyerts. Det är förstaupplagor och skinnband. Gulnade pocketutgåvor med råa sprättade kanter, hela författarskap samlade. Gabriel García Márquez, Ivar Lo Johansson, Stig Dagerman, John Steinbeck, Yasar Kemal.
För ett par år sedan fick jag ärva hans utgåva av Lord Of The Rings. Han köpte dem i England när de kom ut, jag försöker föreställa mig honom ung och förväntansfull där i 50-talets London. Inför sista boken hyrde han en stuga i skogen för att få läsa ostört och koncentrerat.
Innanför 1:a bokens pärm finns gamla recensioner och artiklar sparade. Gulbruna, torra och sköra. Det är ett noggrant arkiverande, där han råkat klippa bort datum från tidningarnas sidor har han skrivit i för hand. Recensionen av översättningen av triologins sista del publiceras i Dagens Nyheter först i december 1961. Alltså fortsätter han samla i år.


Idag lånade jag Steinbeck.


Att ha ett bibliotek som hans är min dröm.

Det här är mitt 400'de inlägg.

9 kommentarer:

Kevin sa...

Åh, vad jag hade gjort för Lord of the Rings i första utgåvan på engelska. Och han var i London också!

Avund, kära du. Djupaste avund när jag läser detta. Att ha en pappa som var, är, så. Eller mer så att ens pappa gjorde, gör, sånt.

Josefine sa...

Jäklar vilken lycka! Min mamma läser nästan aldrig och min pappa ger bort alla sina böcker så där finns ingen samling. Men jag får väl tänka att jag påbörjat en egen till mina barn. Och grattis till 400:e inlägget. Jag älskar din blogg!

Anonym sa...

Då vet jag vem som vill ärva biblioteket, när den tiden är kommen... ;) Det ligger en hel del historia i detta....

Själv kan jag inte förmå mig att kasta (!) böcker... till min Hustrus tveksamma förtjusning.... det går fetbort.

Däremot var Stockholms antikvarier njugga och oerhört svårflörtade när jag gjorde en rensning 2008... efter mycket (!) letande hittade jag en snubbe vid Odenplan som fick (utan ersättning, naturligtvis) 10 lådor (!) böcker av mig... en del tyskt, en del annglosaxiskt och en hel del svenskt... huvudsakligen tryckt 1920-1938... vackra band. Men som samlade damm på vår vind...då bokhyllorna i övrigt dignar ändå...

Skall jag kanske köra till Elk Insel nästa gång det blir dags...


/lb

CINDERALLEY sa...

Åh, det är min dröm också...

Sofia sa...

Kevin: Ja, det där med Tolkien i 1:a utgåva är nästan för bra. Och nästan löjligt med London. Och det fina är att han älskar böckerna. Vi var och såg filmerna på bio tillsammans vartefter de kom ut. Han i kostym och slips.

Miss Muffin: Tack fina du! Ja, det är klart du ska skapa ditt eget bibliotek! Till dig och M och S:et och Tintin och alla som kan omfamnas!

Lb: Jag längtar tills vi flyttar och får mer plats, fler hyllor. Hårdrensade när vi flyttade hit pga platsbrist och nu börjar jag drömma om att börja fylla på igen! Han har så mycket fint! Och det känns så fint att ha hans gamla ex av saker.
I Steinbeck-boken står ditt namn med versaler på första sidan by the way. Fast med pappas handstil, mycket märkligt.

Cinderalley: Du har ju ett bibliotek nuförtiden, husägare där! Det är bara att börja hamstra!

CINDERALLEY sa...

Jag har ett bibliotek i teorin; alla mina bocker ar fortfarande kvar i Sverige. Sa fort jag har mitt green card ska jag se till att skeppa over mina boklador hit, da javlar!

Anonym sa...

Igår hade vi bokcirkelträff hemma hos en man i 60 års åldern. Han hade böcker precis överallt! I hallen, i köket, längs två väggar i vardagsrummet och längs fyra väggar i matsalen plus på hela matsalsbordet! Hur härligt som helst! Plus att han visste precis var varje bok står någonstans!

När jag flyttar hem till min pojkvän kommer vi ha ett litet bibliotek. Det ska bli mysigt :)

Kram Helena

Sofia sa...

Helena: Haha, det låter som något man ser på tv :)
Avis på bokcirkel! Hade en som lyckades hålla ihop i två år men sen sprack vi.
Och avis på bibliotek! Då ska du inreda såklart! Hur?! Körsbär? ;)

Sofia sa...

Helena: Förresten var det "Öster om Eden" jag letade efter i pappas bibla men den var på villovägar, därför blev det den här istället. Du har rekommenderat så många gånger nu att jag måste ju läsa...